Życie Szkoły 2016/2017

 

Uroczyste zakończenie roku szkolnego

 

 

Znowu minął kolejny rok szkolny…

Uczniowie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 11 pożegnali rok szkolny 2016/2017. Minęło 10 miesięcy … aż wierzyć się nie chce. To już jest koniec 🙂

Tę jakże niezwykłą uroczystość przygotowali uczniowie klasy 2d i 2e pod kierunkiem pani Diany Papis oraz pani Magdaleny Maśnik. Przedstawienie było dowcipne, kolorowe, rozśpiewane, roztańczone oraz nawiązywało do różnych aspektów życia szkolnego. Wprowadziło wszystkich w wakacyjny nastrój.

Dyrekcji, Gronu Pedagogicznemu, Pracownikom Szkoły, Uczniom i Rodzicom życzmy odpoczynku w ten wakacyjne czas. Słońca i uśmiechu na każdy dzień 🙂

Do zobaczenia we wrześniu! 🙂

Magdalena Maśnik – wychowawczyni klasy 2e

 

no images were found

 

 

 

 

Apel podsumowujący rok szkolny 2016/2017

 

 

no images were found

 

 

 

 

 

Miło nam poinformować, że Kuba Dziura uczeń klasy 6b zajął 1 miejsce w międzyszkolnym konkursie plastycznym „Znam różne formy wolontariatu”.

 

no images were found

 

 

Do Dziecka

Wszystko najlepsze w człowieku,

W tysiącu mężczyzn i kobiet,

W oczach, we włosach, w uśmiechu –

Jest w tobie.

Wszystkie najczulsze wyrazy,

Wiosna na ziemi i niebie,

Morza i gór krajobrazy

Dla Ciebie.

Ty masz niespełna trzy lata

I tysiąc lat masz i więcej.

Początkiem i końcem świata

Twe serce.

Ty jesteś jabłkiem i drzewem,

Obłokiem, gwiazdą, rozumem.

Przez Ciebie to, czego nie wiem,

Już umiem.

                            Mieczysław Jastrun

 

Z okazji Dnia Dziecka dedykujemy ten wiersz, dużym i małym dzieciom.

Dziękujemy Państwu Kosek, Agnieszce i Przemysławowi za zaproszenie w tym niezwykłym dniu do Restauracji Pod Słońcem Gehanowska (Rynek Główny 43), w  której działy się rzeczy niezwykłe.

Dziękujemy Szefowi kuchni i całej obsłudze za wyrozumiałość i cierpliwość.

 „ Dzieci mają cudowną moc, aby zamieniać się we wszystko, w co tylko zapragną”.

                                                                                                                  Jean Cocteau

Zapraszamy do obejrzenia foto-relacji.

Klasa 1a oraz 4a (wychowawczynie też tam były J. Suder, A. Płatek)

 

 

 

2017 – Rok Tadeusza Kościuszki

 

 

1 czerwca – Dzień Dziecka – klasy: 5 b i 5 c spędziły na Kopcu Kościuszki. Postanowiliśmy połączyć przyjemne z pożytecznym. W 2017 r. przypada 200. rocznica śmierci Tadeusza Kościuszki – Najwyższego Naczelnika Siły Zbrojnej Narodowej ogólnonarodowego powstania, zwanego insurekcją kościuszkowską, polskiego i amerykańskiego generała, „niezłomnego bojownika w walkach o niepodległość”. Z tej okazji Rok 2017 został ustanowiony przez Sejm i Senat Rokiem Tadeusza Kościuszki. Tadeusz Kościuszko – Najwyższy Naczelnik Siły Zbrojnej i przywódca ogólnonarodowego powstania – insurekcji kościuszkowskiej, to polski i amerykański generał, niezłomny bojownik w walkach o niepodległość, to symbol wolności i wzór patrioty. Uczniowie obejrzeli wystawę, gdzie w zainscenizowanych wnętrzach poznali fragmenty biografii narodowego bohatera, od jego narodzin w Mereczowszczyźnie w roku 1746 po śmierć, 15 października 1817 roku w szwajcarskim mieście Solura. Dowiedzieliśmy się, że w Stanach Zjednoczonych najwięcej pomników ( w różnym tego słowa znaczeniu) ma George Washington, co jest oczywiste. Ale tuż po nim uhonorowany nimi jest Tadeusz Kościuszko. Są miasta, powiaty, ulice, autostrady, mosty i place jego imienia. Miasto o nazwie Kosciusko jest w stanie Mississippi, drugie Teksasie, w Stamford Connecticut jest „Kosciusko Park”. Tadeuszowi Kościuszce ufundowano w Stanach piękne pomniki, co jest w dużej mierze zasługą Polonii. Jeden z pomników wzniesiono w Waszyngtonie tuż pod Białym Domem. W Chicago, jest równie okazały pomnik Kościuszki na koniu wzniesiony w pięknym miejscu. Boston też ufundował pomnik.

Kopiec Kościuszki – jeden z najtrwalszych symboli idei wolności i niepodległości Polski to także idealne miejsce na świętowanie Dnia Dziecka.

Małgorzata Fyda (5c), Ewa Madej (5b

 

no images were found

 

 

NIEDZICA – trzydniowa wycieczka

 

 

Pan Bóg podarował Polsce Trzy Korony, a Słowakom najlepszy widok na Trzy Korony – tak mówią ludzie mieszkający po obu brzegach Dunajca. W tych okolicach, w miejscu, gdzie widoki zwalają z nóg, postanowiliśmy spędzić trzy dni z dala od miasta i od szkoły. W dniach: 29, 30, 31 maja – uczniowie z klas: 4b, 5a, 5 b i 5 c wzięli udział w wycieczce do Niedzicy. Zamek Niedzica (zwany też Dunajcem) to jeden z kilku punktów wycieczki. Zamek góruje nad Jeziorem Czorsztyńskim i zaporą na Dunajcu w Pieninach. To prawdziwa, dobrze zachowana perełka, pochodząca z XIV wieku. Spacerując po Zaporze Wodnej, uczniowie oglądali 3D Moc Żywiołów – bardzo ciekawy obraz, przedstawiający fale wody jakby przelewające się przez koronę zapory. Turysta oglądając malowidło ma poczucie, jak gdyby zaraz miał wkroczyć do wody. Drugi dzień upłynął wszystkim na spacerach po okolicy, wspólnych zabawach rekreacyjnych. Był to dobry czas do rozwijania aktywnego wypoczynku oraz wzmacniania przyjaźni pomiędzy klasami. W trzecim dniu odbyliśmy rejs statkiem do Czorsztyna. Z pokładu słonecznego statku mogliśmy podziwiać okolicę i piękno krajobrazu Pienin. Celem rejsu był Zamek Czorsztyn – ruiny gotyckiego zamku z XIV wieku, położone na wzgórzu nad Dunajcem w granicach Pienińskiego Parku Narodowego. Nasza przewodnik, Pani Monika opowiadała o historii i legendach związanych z tym miejscem, m. in. „Legendę o skarbie ukrytym w Czorsztynie”. Trzy dni minęły bezpowrotnie. Pozostały pamiątki i miłe wspomnienia, a gościniec „H.A.T.A” okazał się trafionym miejscem na miłe spędzenie czasu.

PS. Równie atrakcyjny był czas, który dzieci z różnych klas spędzały ze sobą. Integracja, współpraca, świetna zabawa.

M. Fyda (5c), M. Jamka 4(b), E. Madej (5b), A. Leszczyńska (5 a)

 

no images were found

 

 

Spotkanie autorskie z Waldemarem Cichoniem 

 

W związku z różnorodnymi działaniami podejmowanymi w naszej szkole, mającymi na celu upowszechnianie czytelnictwa, 24 maja 2017 r.  gościliśmy pisarza Waldemara Cichonia . Jest on autorem książek dla dzieci, m. in. serii opowieści „Cukierku, ty łobuzie”, w których bohaterem jest niezwykły kot. Na trzy spotkanie autorskie zostali zaproszeni uczniowie klas pierwszych, drugich i oddziału przedszkolnego. Pisarz zaprezentował dzieciom postać głównego bohatera swoich książek – domowego kota o imieniu Cukierek. Opowiedział kilka ciekawych i bardzo zabawnych historii z życia domowego ulubieńca, które rozbawiły młodych słuchaczy. Zachęcał uczniów do sięgania po książki. Starał się zaspokoić ich ciekawość, odpowiadając na pytania dotyczące warsztatu twórczego i pierwowzoru bohatera literackiego – kota, którego można zobaczyć na Facebooku. Spotkania uwieńczyło rozdawanie autografów oraz kupno książek z dedykacją autora. 

Iwona Biesiada – nauczyciel bibliotekarz

 

no images were found

 

 

WYWIAD z Panią mgr Iwoną Biesiadą – nauczycielem bibliotekarzem w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 11 w ramach corocznego „TYGODNIA BIBLIOTEK” (przeprowadzony przez uczniów klasy 5 c w dniu 16 maja 2017 r.)

 

Wprowadzenie do wywiadu

Co roku Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich organizuje, w dniach 8-15 maja „Tydzień Bibliotek”. 

Jest to czas intensywnej promocji czytelnictwa i bibliotek. Głównym jego celem jest podkreślanie roli czytania i bibliotek w poprawie jakości życia, edukacji oraz zainteresowania książką szerokich kręgów społeczeństwa.

 

Przewodniczący klasy 5 c:

Dzień dobry Pani. Bardzo byłoby nam miło, gdyby zgodziła się Pani na udzielenie wywiadu. Czy zgodzi się Pani odpowiedzieć na kilka pytań związanych z Pani pracą w bibliotece?

Czy zgodzi się Pani, by tata naszego kolegi z klasy, Pan Marcin  nagrał nasz wywiad? (nagranie głosowe).

Pani Iwona Biesiada: Tak, oczywiście. Postaram się odpowiedzieć w miarę swoich możliwości na wszystkie pytania, które będziecie zadawać.

Pytanie nr 1 – Uczeń klasy 5 c: Jakie jest Pani hobby? Co lubi Pani robić w wolnym czasie?

Pani Iwona Biesiada: W wolnym czasie dużo czytam. Ponieważ dojeżdżam do pracy
z daleka, czytam także w podróży. Jakie jest moje hobby? Lubię słuchać muzyki. W Krakowie jest wiele takich możliwości. Chodzę na koncerty muzyki poważnej,  lubię słuchać również muzyki jazzowej. Kiedyś, kiedy byłam w Waszym wieku i trochę młodsza, to bardzo lubiłam wycieczki górskie. Teraz w miarę możliwości też wyjeżdżam, ale zdarza się to już coraz rzadziej, niestety.

Pytanie nr 2 – Uczeń klasy 5 c: Dlaczego postanowiła Pani pracować w szkolnej bibliotece?

Pani Iwona Biesiada:  Przez kilkanaście lat pracowałam jako nauczyciel polonista. Najpierw w szkole ośmioklasowej, następnie w gimnazjum, a potem tak ułożyło się moje życie, że skończyłam studia z bibliotekoznawstwa i rozpoczęłam pracę w szkolnej bibliotece.

Pytanie nr 3 – Uczeń klasy 5 c: Jakie studia lub kursy trzeba ukończyć, aby zostać pracownikiem biblioteki?

Pani Iwona Biesiada: Należy ukończyć studia: Bibliotekoznawstwo i Informacja Naukowa lub studia podyplomowe w tym zakresie.

Pytanie nr 4 – Uczeń klasy 5 c: Czy lubi Pani pracować w zawodzie nauczyciela bibliotekarza? Jeśli tak, to dlaczego?

Pani Iwona Biesiada:  A jakie macie wrażenie? Lubię czy nie? Wydaje mi się, że bardzo lubię pracować w swoim zawodzie. Muszę Wam powiedzieć, że praca w bibliotece przynosi mi naprawdę ogromną satysfakcję. Szczególnie jak przychodzą do mnie uczniowie,  niektórzy codziennie, inni przychodzą co kilka dni. W trakcie rozmowy mam możliwość zorientowania się, czy  książki, które wybraliśmy wspólnie, to są właśnie te książki, które im się podobają lub nie. Czasami spotykam uczniów na korytarzu i jakiś  uczeń – dziewczynka czy chłopiec mówią mi: „Proszę Pani, ta książka, którą wybrałem/łam jest super, już ją kończę czytać”.

Pytanie nr 5 – Uczeń klasy 5 c: Jak długo Pani pracuje w bibliotece?

Pani Iwona Biesiada:  Pracuję w bibliotece szkolnej od trzynastu lat  i muszę Wam powiedzieć, że nigdy nie żałowałam podjętej decyzji. Trzy lata pracowałam w zespole, gdzie było także gimnazjum. Potem przeszłam do naszej szkoły i w tej chwili pracuję dziesiąty rok jako nauczyciel bibliotekarz w naszej szkole.

6. Uczeń klasy 5 c: Jakie cechy charakteru przydają się w pracy nauczyciela bibliotekarza?

Pani Iwona Biesiada:  A jak myślicie, jakie? W bibliotece najważniejsi są czytelnicy. I to dla nich bibliotekarz pracuje. Więc wydaje mi się, że nauczyciel bibliotekarz powinien być uśmiechnięty, życzliwie nastawiony do czytelnika, otwarty, chętny do tego, żeby pomóc, żeby poszukać ciekawej książki, żeby doradzić. Powinien posiadać dość dużą wiedzę z różnych dziedzin, bo od tego też jest, żebym pomagał wyszukiwać wiadomości czy źródeł informacji na różne tematy. Powinien być kompetentny, cierpliwy, systematyczny. Ale wydaje mi się, że przede wszystkim bibliotekarz powinien być otwarty i życzliwy w stosunku do czytelników.  Staram się, żeby czytelnicy przychodzili i żeby byli zadowoleni z tego, co mogą wybrać i co mogą zrobić w bibliotece  szkolnej.

Pytanie nr 7 – Uczeń klasy 5 c: Czy zmieniłaby Pani coś w swojej pracy? Jeśli tak, to co?

Pani Iwona Biesiada: Najwięcej czasu, najbardziej pracochłonne, wymagające najwięcej wysiłku jest przygotowywanie podręczników. Wiecie, że od kilku lat otrzymujecie podręczniki
 i zeszyty ćwiczeń. I rzeczywiście ta praca jest pracą bardzo żmudną. Pod koniec roku szkolnego odbieramy te podręczniki, na początku roku szkolnego rozdajemy. W tej chwili, już w naszej szkole są tysiące egzemplarzy. Więc jest to praca wymagająca poświęcenia dużej ilości czasu. Muszę Wam powiedzieć, że mam ogromne szczęście, ponieważ zawsze mogłam
 i mogę liczyć na pomoc nauczycieli w naszej szkole i dzięki temu te podręczniki są przygotowywane co roku w odpowiednim terminie.

Pytanie nr 8 – Uczeń klasy 5 c: Na czym, poza wypożyczaniem książek, polega pani praca?

Pani Iwona Biesiada: Tutaj dużo mogę mówić. Poza wypożyczaniem, przyjmowaniem, wpisywaniem książek do księgozbioru, do ksiąg inwentarzowych, bardzo lubię przygotowywać

i prowadzić różne imprezy czytelnicze. Przygotowujemy różnego rodzaju konkursy czytelnicze dla uczniów od klasy pierwszej do klasy szóstej, obecnie także dla naszych najmłodszych, czyli dla przedszkolaków. Rokrocznie, na początku roku szkolnego przygotowuję i przeprowadzam pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników. Może pamiętacie, jak byliście w klasie pierwszej – to tutaj, w bibliotece odbyło się uroczyste pasowanie na czytelnika, zapoznanie

z biblioteką. Razem z Kołem Przyjaciół Książki, które prowadzę już od ośmiu lat, organizowaliśmy imprezy czytelnicze w ramach kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom” dla najmłodszych, dla przedszkolaków. Z tymi imprezami czytelniczymi chodziliśmy do naszych przedszkolaków oraz do przedszkoli sąsiednich. Zdarzyło się również, że przygotowaliśmy imprezę czytelniczą dla seniorów z Domu Spokojnej Jesieni na Dzień Babci i Dzień Dziadka. Zazwyczaj z Kołem Przyjaciół Książki jeździmy też na Targi Książki w Krakowie. W ciągu ostatnich dwóch lat razem z nauczycielami i uczniami przygotowujemy i przeprowadzamy różne imprezy czytelnicze związane z Dniem Bohatera Książkowego. Organizuję lekcje biblioteczne dla klas młodszych i dla klas starszych. Chodzimy na lekcje biblioteczne do zaprzyjaźnionych z nami oddziałów biblioteki publicznej w Podgórzu. Tam też odbywają się lekcje biblioteczne. W miarę możliwości organizuję spotkania autorskie, spotkania
z pisarzem. W tym roku jesienią zorganizowaliśmy i przeprowadziliśmy spotkanie
 z podróżnikiem Krzysztofem Petkiem, który fantastycznie opowiadał. W najbliższym tygodniu odbędą się trzy spotkania z autorem serii „Jak się masz, Cukierku?” pisarzem Waldemarem Cichoniem – dla oddziałów przedszkolnych, dla klas pierwszych i drugich.  Staram się, żeby tych imprez czytelniczych w miarę możliwości było sporo.

Tym bardziej, że zawsze mogę liczyć na pomoc moich koleżanek i kolegów – Nauczycieli, moich wspaniałych czytelników oraz na przychylność Dyrekcji.

Pytanie nr 9 – Uczeń klasy 5 c: Ile woluminów liczy nasza biblioteka?

Pani Iwona Biesiada:  W naszej bibliotece jest ponad 12 600 książek. Wydaje mi się, że jest to bardzo bogaty księgozbiór (widzę po minie, że nie do uwierzenia). Mamy wspaniały księgozbiór podręczny, czyli te książki, które muszą być pod ręką w każdej bibliotece czy na uczelni, czy w szkole, czy w bibliotece publicznej. Jest on bardzo bogaty i myślę, że będziecie

 z niego korzystali do końca ośmioklasowej szkoły podstawowej, bo zawiera wspaniałe
 i albumy, i leksykony, i słowniki, i encyklopedie. Z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa oraz z Programu „Książki Naszych Marzeń” otrzymaliśmy prawie dwa tysiące książek w ciągu ostatnich dwóch lat.  Jest to ogromna ilość w ciągu dwóch lat. Warto dodać, że te prawie dwa tysiące nowych książek trzeba było oprawić. Jak już wspominałam, nie zostaję z ogromem pracy sama. W tym przypadku wielką pomoc okazali mi nasi wolontariusze: Maria z Hiszpanii, Dilyana z Bułgarii i Thomas z Francji.

Pytanie nr 10 – Uczeń klasy 5 c: Czy w bibliotece wydarzyło się coś szczególnego, co utkwiło do dziś Pani w pamięci? Być może jakaś zabawna historyjka?

Pani Iwona Biesiada:  Były dwie takie sytuacje. Pierwsza jest związana z tym, że  przyjmuję do biblioteki szkolnej książeczki w darach od uczniów, od rodziców. Pamiętam, jak kilka lat temu od dziewczynki, która jest obecnie w szkole średniej dostałam ponad dwadzieścia książek z serii „Wielka Kolekcja Bajek”. Ta dziewczynka otrzymywała je od swojego dziadka i pewnego dnia postanowiła, że odda je do biblioteki, by służyły innym. Muszę Wam powiedzieć, że z przyjemnością patrzyłam, jak ona przychodziła do biblioteki i widać było, jak się cieszy, że te książki są między czytelnikami. Druga sytuacja, którą zapamiętałam związana jest z Kołem Przyjaciół Książki. Przygotowywaliśmy imprezę na podstawie „Kubusia Puchatka”. Była to scena, kiedy Tygrysek i Maleństwo wspinają się na drzewo. Tygrysek wtedy mówi, że to co tygryski lubią najbardziej, to jest wchodzenie na drzewa. Potem Tygrysek miał duże problemy, żeby zejść z tego drzewa. Przypomnę, że wówczas w bibliotece odbywała się próba. Było drzewo, były pluszaki i niestety tak się stało, że nasze drzewo się połamało, dekoracja się złożyła, pluszaki pospadały. Było przy tym sporo śmiechu. Musieliśmy tworzyć dekorację od początku. Na szczęście stało się to na próbie, a nie podczas występu u przedszkolaków.

Pytanie nr 11 – Uczeń klasy 5 c: W ubiegłym roku pytała nas Pani, jakie książki chcielibyśmy by zostały zakupione do biblioteki? Wiemy, że prawie wszystkie zaproponowane przez dzieci i młodzież tytuły  zostały zakupione. Czy  uczniowie pamiętają o tym i czy je wypożyczają?

Pani Iwona Biesiada:  Rzeczywiście tak było. To były Wasze wybory. To Wy wrzucaliście do urny swoje, zapisane na kartkach proponowane tytuły książek. W większości zostały one zakupione. Uważam, że wybory czytelników były słuszne i mądre. To od Was dowiedziałam się o wielu tytułach. Uczniowie faktycznie pamiętają o tym. Bywa tak, że jeden uczeń oddaje książkę i już następny czeka, żeby ją wypożyczyć. W większości zamówione przez Was książki są bardzo chętnie wypożyczane i cieszą się ogromną popularnością. Dziękuję Wam za ten Wasz wybór, bo okazał się bardzo trafny.

Pytanie nr 12 – Uczeń klasy 5 c: Czy może Pani podać tytuł książki, którą uczniowie najczęściej wypożyczają?

Pani Iwona Biesiada:  Są to oczywiście „Dzienniczki Cwaniaczka” Kinneya Jeffa. Cieszę się, że dzisiaj ktoś oddał, bo one rzeczywiście znikają, są rozchwytywane. Bardzo chętnie są wypożyczane wszystkie części z serii „Magiczne drzewo” napisane przez Andrzeja Maleszkę. Bardzo popularna, wspaniała seria „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai” autorstwa Karla Martina Widmarka. Fantastyczne książki dla uczniów młodszych. Dużą popularnością cieszą się książki ukazujące przygody Harrego Pottera. Może nie tak ogromną jak pięć, siedem lat temu, ale w dalszym ciągu są bardzo często wypożyczane. Jednak najczęściej czytelnicy pożyczają książki fantastyczne, przygodowe. Dziewczynki z klas piątych i szóstych zaczęły wypożyczać powieści obyczajowe i psychologiczne. Uczniowie chętnie sięgają także po komiksy.

Pytanie nr 13 – Uczeń klasy 5 c: Czasami bywa, że w bibliotece odbywają się konkursy
i wtedy nie możemy wypożyczać książek.  Jakiego rodzaju są to konkursy i skąd Pani ma pomysły na ich organizowanie? Czy ktoś Pani pomaga?

Pani Iwona Biesiada:  Bardzo lubię organizować konkursy. Trzynaście lat już organizuję etap szkolny dawniej Ogólnopolskiego, obecnie Międzynarodowego Konkursu Literackiej Twórczości Dzieci i Młodzieży w Słupsku. W przeszłości uczniowie zdobywali wyróżnienia
 i tytuły laureata. Po raz dziesiąty organizowałam etap szkolny Małopolskiego Konkursu Pięknego Czytania. Również i w tym konkursie mieliśmy laureata i  wyróżnienie.
A pomysły na ich organizowanie? Uczestniczę w zebraniach Małopolskiego Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich Oddział w Krakowie. Podczas spotkań przekazywane są propozycje konkursów, inne pomysły pochodzą z Internetu. Jest również miesięcznik „Biblioteka w Szkole”. Są tam różne propozycje konkursów, które czytam, przeglądam, wybieram. Coś wybiorę, coś dodam, coś odejmę i tworzę coś własnego. Podpatruję też w bibliotekach publicznych. Od trzech lat organizuję konkurs recytatorsko – plastyczny dla klas I – III i dla oddziału przedszkolnego, a pomysł podpatrzyłam w bibliotece publicznej tam, gdzie mieszkam. Od dziesięciu lat organizuję konkurs literacko – plastyczny „Pamiętnik z wakacji”. Z kolei ten konkurs jest kontynuacją konkursu Pani, która pracowała w bibliotece przede mną.  Niekiedy organizuję konkursy związane z konkretną książką. Na przykład były to konkursy dwuetapowe związane z powieścią „Dzieci z Bullerbyn”,
 „W Stumilowym Lesie”, „Baśniami” Hansa Christiana Andersena. A podczas organizowania i przeprowadzania konkursów pomagają mi Nauczyciele naszej szkoły, a także uczniowie.

Pytanie nr 14 – Uczeń klasy 5 c: Czy może Pani powiedzieć o swoich czytelnikach, że szanują książki? W jakim stanie wracają do biblioteki?

Pani Iwona Biesiada:  Wydaje mi się, że tak. Nasi uczniowie szanują książki. Dbają, by wracały w bardzo dobrym stanie. Szczególnie widać to po tych nowych książkach, które są wypożyczane. Nie ma żadnych podkreśleń. Przygotowując się do lekcji uczniowie wykonują notatki na karteczkach i wkładają je do książki. Należy jednak pamiętać, że upływ czasu
 i ilość czytelników biorących te książki do ręki też robią swoje.

Pytanie nr 15 – Uczeń klasy 5 c: Często widzę, że w bibliotece przebywają uczniowie, ale wcale nie wypożyczają książek. Siedzą przy stolikach, przemieszczają się pomiędzy regałami? Co wtedy robią?

Pani Iwona Biesiada:  Przy stolikach uczniowie przeglądają czasopisma, przeglądają książki z księgozbioru podręcznego, wybierają książki z półek. Czasami również odrabiają lekcje. Często przychodzą uczniowie podczas przerwy, uczniowie ze świetlicy i czytają. Między regałami uczniowie chodzą i przeglądają, biorą książkę do ręki. Czasami bywa, że jeden drugiemu podpowiada, jaką książkę warto pożyczyć. Czasami nawet czytają na stojąco.

Pytanie nr 16 – Uczeń klasy 5 c: A Pani, jak często czyta?

Pani Iwona Biesiada:   Często czytam, ale myślę, że bardzo dużo jest takich osób. Zdarza się, że czytam jednocześnie dwie, trzy książki.

Pytanie nr 17 – Uczeń klasy 5 c: Aktualnie, jaką książkę Pani czyta?

Pani Iwona Biesiada:  Aktualnie czytam „Noc ognia” Erica Emmanuela Schmitta, pisarza, który znany jest przede wszystkim młodzieży z książki „Oskar i Pani Róża”. Druga książka, którą czytam to „Duchowe życie zwierząt” Petera Wohllebena. Książka o tym, co czują, co przeżywają, jak wygląda i czy rzeczywiście istnieje duchowe życie zwierząt. Jest to nowość. Jeśli ktoś się interesuje zwierzętami, myślę, że warto przeczytać.

Pytanie nr 18 – Uczeń klasy 5 c:  Uczniowie wykonywali już wiele prac plastycznych lub pisali wypracowania na temat: „Szkoła Moich Marzeń”. Gdyby Pani miała takie zadanie: „Biblioteka Moich Marzeń” – jak ta biblioteka mogłaby wyglądać?  Proszę nam o tym opowiedzieć.

Pani Iwona Biesiada:  „Biblioteka Moich Marzeń” – chciałabym, żeby była jasna, słoneczna i kolorowa. Marzy mi się taka biblioteka, która by miała trzy sale. W jednej sali znajdowałyby się regały z książkami. Między regałami byłyby duże odległości, by czytelnicy mogli swobodnie chodzić i wybierać książki. W drugiej sali wyobrażam sobie kolorowe fotele, pufy, dywan na podłodze. Niskie regały z książeczkami dla najmłodszych. To byłaby piękna
i przyjazna przedszkolakom i uczniom  czytelnia. Trzecia sala to taka, gdzie byłyby stanowiska komputerowe dla czytelników, rzutnik multimedialny, ekran.

Pytanie nr 19 –  Uczeń klasy 5 c: W jaki sposób zachęca Pani uczniów szkoły do czytania?

Pani Iwona Biesiada:  Już o tym wspominałam. Przede wszystkim poprzez rozmowę; poprzez nowości wydawnicze, które pojawiły się w takiej ilości. Bo to, że mamy tak dużo tytułów
 i nowości w naszej bibliotece wpływa na fakt,, że wypożyczanie książek wzrosło. Również poprzez imprezy czytelnicze.

Pytanie nr 20 – Uczeń klasy 5 c: Czy jest taka jedna, jedyna książka do której Pani chętnie wraca?  Czy jest to może Kubuś Puchatek, który mówił o sobie: „Jestem Misiem o bardzo Małym Rozumku” a mimo to, pozostawił nam bardzo dużo swoich misiowych mądrości?

Pani Iwona Biesiada:  Wydaje mi się, że nie ma takiej osoby, która by nie znała „Kubusia Puchatka”. Na pewno „Kubuś Puchatek” z różnymi przemyśleniami, stwierdzeniami jest bardzo ważną książką.  Chętnie wracam do książki „Mały Książę”, której autorem jest  Antoine de Saint-Exupery. Pełna pięknych myśli, z którymi można iść przez życie. „Dobrze widzi się tylko sercem, najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” – to jeden z wielu  pięknych cytatów.

Pytanie nr 21 – Uczeń kasy 5 c: Czy sądzi pani, że w dobie komputerów sztuka czytania zanika, zwłaszcza wśród dzieci?

Pani Iwona Biesiada:  Był taki okres, kiedy bibliotekarze się zastanawiali właśnie nad tym problemem. Był to czas, kiedy młodzież „zachłysnęła się” możliwościami, jakie niesie ze sobą komputer. Ale po tych kilkunastu latach nie wierzę w to, że przestaniemy czytać. Komputery są nam potrzebne, jak najbardziej. Korzystamy z nich wszyscy i bardzo dobrze. W dalszym ciągu jest ogromna rzesza ludzi, którzy chętnie czytają, kupują książki i wypożyczają. Szczególnie widać to na Targach Książki. Wydaje mi się, że komputery są potrzebne, ale książki nadal będą  kochane przez czytelników.

Pytanie nr 22 – Uczeń klasy 5 c: W ramach przygotowań do „Dnia Bohatera Książkowego” nasza klasa nie mogła się zdecydować na wybranie tylko jednej prostej prawdy, jaką nam przekazał Kubuś Puchatek. Zdecydowaliśmy, że przygotujemy dwa plakaty i dwa cytaty.

Jeden: RAZEM – TO NASZE ULUBIONE SŁOWO!

Drugi: Trochę życzliwości i troski o ludzi wokół potrafi zmienić bardzo dużo.

Piękne słowa, prawda?

A czy Pani również ma swój ulubiony cytat z „Kubusia Puchatka”? Bo przecież każdy pamięta jakieś zdanie z tej bajki i lektury.

Pani Iwona Biesiada:  Tak. Te fragmenty, te cytaty, te złote myśli, które wybraliście są przepiękne. Wydaje mi się, że w ogóle bez życzliwości byłoby bardzo ciężko w naszym życiu. Życzliwość jest bardzo, bardzo ważna. Ja mam taki cytat z „Chatki Puchatka”: „I to jest dobra myśl. Bo może wtedy znajdziemy coś, czego wcale nie szukamy i może to właśnie będzie to, czego naprawdę szukamy”.

Pytanie nr 23 – Uczeń klasy 5 c: Za kilka dni, po raz drugi z kolei,  będziemy się wspólnie bawić w ramach dużej imprezy szkolnej „Dnia Bohatera Książkowego”. Będziemy wszyscy szli ulicami osiedla i zamienimy się w ulubionych bohaterów naszych książek. Czy może nam już dziś Pani zdradzić, kim będzie nasza Pani Bibliotekarka? Za kogo Pani się przebierze?

Pani Iwona Biesiada: Myślę, że będzie to bohater związany z leśnymi postaciami. Ale jeszcze do końca nie wiem, kto to będzie. Zobaczymy za kilka dni.

Pytanie nr 24 – Uczeń klasy 5 c: Wszyscy mamy jakieś marzenia. Moim marzeniem jest, byśmy w Dzień Bohatera Książkowego wszyscy mieli wspaniałe stroje, w których podczas wspólnego spaceru, z transparentami w rękach będziemy promować czytelnictwo wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.

A Pani największe marzenie, jakie jest?

Pani Iwona Biesiada:  Myślę, że tak jak większość ludzi dorosłych przede wszystkim pragnę, żeby moi najbliżsi byli zdrowi. Mam dorosłe dzieci i chciałabym, żeby były szczęśliwe. Natomiast takim moim osobistym marzeniem jest zapisać się kiedyś na warsztaty malarskie. Choć nie mam zdolności malarskich, chciałabym namalować kilka obrazów. Chciałabym również w przyszłości pojechać do Prowansji i pospacerować śladami wybitnych malarzy
 i artystów.

Zastępca przewodniczącego klasy 5 c – Patryk Kosek:

To były już wszystkie pytania. W imieniu klasy 5 c oraz naszej Pani Wychowawczyni – Małgorzaty Fydy i obecnego tu z nami, Pana Marcina, taty Oskara – serdecznie dziękuję za wywiad.

Proszę przyjąć życzenia spełnienia Pani marzeń, zdrowia i wspaniałych czytelników
z okazji Tygodnia Bibliotekarza i Święta Książki.

A ten bukiet majowych lewkonii niech roztacza swój zapach w całej bibliotece i niech chociaż przez kilka dni przypomina Pani naszą dzisiejszą rozmowę,  za którą bardzo dziękujemy.

I proszę pamiętać!

Kiedy wróci już Pani z Prowansji – proszę nam opowiedzieć o podróży i pokazać wspomnienia na prezentacji multimedialnej – być może w tej trzeciej, wymarzonej sali.

A jak będzie się  odbywał  PIERWSZY WERNISAŻ WYSTAWY OBRAZÓW IWONY BIESIADY – przyjdziemy na pewno!

Do widzenia.

Scenariusz wywiadu: opracowanie własne, Małgorzata Fyda

 

no images were found

 

 

 

Czego mogę się od Ciebie nauczyć Mamo, Tato? – klasa 5 c

 

 

W dniu 23 maja 2017 r. w klasie 5 c odbyło się ciekawe spotkanie w ramach projektu: „Czego mogę się od Ciebie nauczyć Mamo, Tato? Pani Marzena Wójcik była gościem podczas Godziny z Wychowawcą. Mama Pawła W. wykonuje ciekawy zawód – archiwisty sądowego. Wydawać by się mogło, że w czasach komputerów i elektronicznego przetwarzania danych, zawód ten jest niepotrzebny. Nic bardziej mylnego. W urzędach państwowych, wojewódzkich, gminnych, a nawet w zakładach pracy wciąż wytwarzane są dokumenty, które należy przechować, aby w przyszłości móc je udostępnić. Podczas prezentacji multimedialnej uczniowie zdobyli szczegółową wiedzę na temat tego, kim jest archiwista sądowy, co on robi, na czym polega jego praca, za co jest odpowiedzialny. Aby zostać archiwistą należy ukończyć studia o specjalności archiwistyka bądź zdecydować się na odpowiedni kurs (np. w archiwum). Pani M. W. szczególną uwagę zwróciła na cechy, które powinny cechować idealnego archiwistę. Należą do nich: komunikatywność, opanowanie i cierpliwość. Jest to praca polegająca na ciągłym kontakcie z klientami, którzy przychodzą do archiwum. Bardzo ważna jest także dobra organizacja i skrupulatność. Cisza na zajęciach, skupienie oraz ciekawe pytania świadczyły o zainteresowaniu uczniów tym zawodem. Lekcja upłynęła bardzo szybko, a uczniom pozostały maseczki, rękawiczki, pudełko bezkwasowe do przechowywania dokumentów oraz pytanie: Czy w przyszłości chcę pracować jako archiwista sądowy? Pani Marzenko – Dziękujemy!

Małgorzata Fyda – Wychowawca

 

no images were found

 

W dniu 12 maja reprezentacja naszej szkoły w składzie Wioletta Jarek kl. 6a, Kacper Staniszewski kl. 6b oraz Kacper Rothkegel kl. 5a wzięła udział w konkursie pt:” Z matematyką biegniemy w świat przyrody” zorganizowanym w Szkole Podstawowej nr 111. Nasi zawodnicy musieli się zmierzyć z zadaniami matematyczno – przyrodniczymi oraz konkurencjami sportowymi. Atmosfera była wspaniała i pomimo stresu związanego ze współzawodnictwem wszyscy bawili się bardzo dobrze. Ostatecznie zdobyliśmy III miejsce.

Opiekun: Katarzyna Kuklewicz

 

 

W ramach Promocji Czytelnictwa w Naszej Szkole, uczniowie klasy 6b wybrali się do naszych najmłodszych przedszkolaków aby poczytać im Przygody Kubusia Puchatka. Dzieci z zaciekawieniem słuchały bajek i odpowiadały na pytania uczniów. Nie zabrakło niespodzianek. Szóstoklasiści przynieśli na zajęcia kolorowe balony. Z przyjemnością będziemy kontynuować naszą Akcję.

Klasa 6b
Wychowawca Edyta Janasik

no images were found

 

 

 

 

Klasa  5 c w Sądzie Apelacyjnym w Krakowie

 

 

Sąd Apelacyjny w Krakowie przy ul. Przy Rondzie 3 organizuje zajęcia w zakresie edukacji prawnej uczniów krakowskich szkół. 22 maja 2017 r. uczniowie klasy 5 c z wychowawcą oraz z P. Justyną Sikorską, wzięli udział w specjalnie dla nich przygotowanej symulacji rozprawy sądowej. W Sali Rozpraw odbywało się postępowanie karne. Był oskarżony, obrońca, sędzia, prokurator, protokolant. Pojawił się świadek a na końcu również Policja. Uczniowie szczegółowo poznali tok i zasady rozprawy. Rozprawa główna składała się z 4 części. Po wywołaniu sprawy na salę sądową przez protokolanta, przystąpiono do czynności organizacyjnych. Przewód sądowy rozpoczął się od odczytania aktu oskarżenia,  po czym nastąpiło postępowanie dowodowe poprzez przesłuchania – oskarżonych, świadków. Następnie były Głosy stron to jest końcowe wypowiedzi stron, które celowały w podsumowanie wyników postępowania dowodowego i wywiedzenie na tej podstawie wniosków kierowanych do sądu, co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy (tzw. mowa końcowa). Kiedy Sąd udał się na naradę, prowadząca przybliżyła uczniom wiedzę o funkcjonowaniu sądu i prawa. Prowadzący udzielali odpowiedzi na wszystkie zadawane  pytania związane zarówno ze specyfiką pracy Sędziego, funkcjonowania Sądu, procedur sądowych jak i samego obowiązującego w Polsce prawa. Po prelekcji nastąpiło ogłoszenie wyroku czyli publiczne ogłoszenie wyroku poprzez jego odczytanie oraz ustne przedstawienie motywów rozstrzygnięcia (wyjaśnienie na jakich dowodach sąd oparł ustalenia faktyczne i jakie przepisy prawa zastosował). Niewątpliwie głębokim przeżyciem była możliwość pobytu w areszcie. Na zakończenie uczniowie podziękowali prowadzącym zajęcia, wręczając kwiaty. Lekcja w Sądzie Apelacyjnym miała wysoką wartość poznawczo – wychowawczą.

Wychowawca – Małgorzata Fyda

 

no images were found

 

 

 

SPOTKANIE Z PISARKĄ GRAŻYNĄ BĄKIEWICZ

 

 

15 maja br. klasa 5b uczestniczyła w spotkaniu autorskim z łódzką pisarką, dziennikarką i wieloletnią nauczycielką historii Grażyną Bąkiewicz. Uczniowie odbyli międzypokoleniową podróż literacką po świecie wyobraźni, baśni, ale też dawnej historii. Autorka opowiadała o swoich pisarskich początkach i książkach dla dzieci, młodzieży i dorosłych, zarówno tych obyczajowych, jak i historycznych, bardzo ciekawie przygotowanych, tak, żeby zainteresować nawet tych opornych.

Autorka mówiła również o swojej fascynacji rodzinnym miastem – Łodzią, wspominała o tym, jakie książki lubiła czytać w dzieciństwie i jakie najchętniej czyta teraz. Na koniec udzieliła odpowiedzi na wiele pytań uczestnikom spotkania, poleciła książki do przeczytania i chętnie wpisała autograf młodym miłośnikom jej twórczości.

 

Iwona Biesiada, Ewa Madej

no images were found

 

 

 

 

Aniela Demska zdobyła wyróżnienie w Międzyświetlicowym Konkursie Plastycznym „Wisła Królową Polskich Rzek” organizowanym przez Szkołę Podstawową nr 107 w Krakowie. Gratulujemy.

 

 

 

V miejsce w międzyszkolnym konkursie wiedzy o Krakowie  „Z Krakowem przez wieki”.

 

Trzecia edycja konkursu odbyła się 12 maja w Szkole Podstawowej nr 123 im. Generała Józefa Bema w Krakowie. Naszą Szkołę reprezentowali: Ewa Mielnicka (klasa 5 b), Kacper Kubaj (klasa 5b) oraz Bartłomiej Wojas (klasa 6c). Serdecznie gratulujemy !

Piotr Magiera

no images were found

 

 

 

Konkurs ortograficzny dla klas III ” I Ty możesz zostać mistrzem ortografii”.

 

 

 26 IV 2017r. w naszej szkole odbył się szkolny konkurs ortograficzny.Laureaci Konkursu:

I miejsce:     Emilia  Kątniak -3b                        

II miejsce:    Aleksandra  Dymon-3e

III miejsce:  Emilia   Lis- 3a

 Gabriel  Kornaś-3e

Wyróżnienie   Aleksander  Utnik-3e             

Organizator : Żaneta  Suder

 

 

5 kwietnia 2017 roku na Zamku Królewskim na Wawelu odbył się finał  XII Międzyszkolnego Konkursu Wiedzy o Krakowie KRAKUSEK. Wzięli w nim udział uczniowie klas trzecich z krakowskich szkół. Uczennica naszej szkoły – Paulina Płatek z klasy 3 A – zajęła w nim III miejsce !!! W dniu 27 kwietnia wzięła udział w uroczystej gali rozdania nagród dla osób, które zajęły I, II i III miejsca, laureatów oraz wyróżnionych uczniów. Wydarzenie to miało miejsce również na Wawelu. Serdecznie gratulujemy!!!!! Wychowawca klasy 3 A – mgr Iga Rybaczek.

no images were found

 

 

 

20 kwietnia klasa III A wzięła udział w warsztatach przyrodniczych „Szkiełko i oko” w Dworze Czeczów. Tematem zajęć była woda. Uczniowie powtórzyli wiadomości na jej temat (stany skupienia wody, procesy zachodzące w trakcie zmiany z jednego stanu na drugi), ale też poznali nienzane im dotąd właściwości wody, na podstawie których wykonali różnorodne, ciekawe doświadczenia. Wychowawca klasy III A – mgr Iga Rybaczek.

 

no images were found

 

 

Pierwsza wizyta przedszkolaków w bibliotece szkolnej

 

 

Dnia 27 kwietnia dzieci z grupy I i grupy II wraz z opiekunami odwiedziły szkolną bibliotekę. Spotkanie miało na celu poznanie miejsca, gdzie królują książki. Przedszkolakom spodobały się kolorowe, pięknie ilustrowane książeczki. Dowiedziały się także jak należy dbać o książki.

Na zakończenie spotkania czytelniczego dzieci wysłuchały fragm. bajeczki „Franklin i książka z biblioteki”.

 

Iwona Biesiada – nauczyciel bibliotekarz

 

no images were found

 

 

Warsztaty z poezją Jadwigi Broczkowskiej

 

 

W marcu i kwietniu 2017 r. w klasach I, II i III oraz w trzech grupach przedszkolnych odbyły się warsztaty prowadzone przez panią Krystynę Kalembę, przedstawicielkę Domu Pracy Twórczej „Wielopole, Wielopole” i przez panią Jolantę Lizak z Klubu Seniora Domu Kultury.

Warsztaty z poezją Jadwigi Broczkowskiej zostały połączone z wypowiedziami dzieci na tematy poruszane w wierszach i animowane przez organizatorów. Plonem spotkań są prace plastyczne, które znajdą się na wystawie organizowanej przez bibliotekę szkolną.

Iwona Biesiada – nauczyciel bibliotekarz

no images were found

 

 

Obchody Święta Konstytucji 3 maja

 

 

no images were found

 

 

 

MIĘDZYSZKOLNY KONKURS TEATRALNO-JĘZYKOWY ENGLISH IN ACTION

 

 

26 kwietnia 2017 roku odbyła się piąta edycja międzyszkolnego konkursu teatralno-językowego English in Action organizowanego przez naszą szkołę. W tym roku wydarzenie miało miejsce

w Sali Św. Brata Alberta. Konkurs po raz piąty został objęty Honorowym Patronatem Małopolskiego Kuratora Oświaty. Jury w składzie: Pani Janina Ozga oraz Pani Dorota Kowalska, obejrzało w tym roku aż 16 niezwykłych przedstawień przygotowanych przez uczniów szkół podstawowych z Krakowa oraz okolic. Wspaniała scenografia i kostiumy, profesjonalnie przygotowane układy taneczne, oryginalne scenariusze przedstawień, a przede wszystkim gra młodych aktorów zaskoczyły publiczność oraz jury. Z całego serca dziękujemy wszystkim nauczycielom, uczniom oraz rodzicom za zaangażowanie i ogromną pracę włożoną w przygotowanie przedstawień. Cieszymy się, że nasz konkurs daje możliwość rozwijania uczniom zainteresowań związanych z językiem angielskim, ale również zaprezentowania talentów scenicznych.

Nasza szkoła tradycyjnie przygotowała dwa przedstawienia:”A Real Little Red Riding Hood” (uczniowie klasy II a) oraz ”How to Find a Perfect Character of a Book” (klasa VI b i VI c ).

 

Dziękujemy z całego serca Radzie Dzielnicy XII za wkład w realizację naszego konkursu, Fabryce Wawel za ufundowanie słodyczy oraz Parafii p.w. Najświętszej Rodziny w Krakowie za udostępnienie sceny oraz jury za profesjonalną pracę i bezinteresowną pomoc w organizacji naszego konkursu.

 

Oto tegoroczni zwycięzcy konkursu:

 

Kategoria klasy 1-3

Miejsce I Szkoła Podstawowa z Cianowic za „Shy Maggie”

Miejsce II Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 35 za „Happiness and Emotions”

Miejsce III Zespół Szkół w Zalasiu za „Little Red Riding Hood”

 

Kategoria klasy 4-6

Miejsce I Szkoła Podstawowa nr 95 za „A Story of A Dragon Who Was Hungry and Angry”

Miejsce II Szkoła Podstawowa nr 55 za „At the Doctor”

Miejsce III Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 11 za ” How to Find a Perfect Character of a Book”

 

Wyróżnienia otrzymali:

Anna Sieprawska ze Szkoły Podstawowej nr 55 dla najlepszej aktorki przeglądu

Bartosz Gruca z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 11 dla najlepszego aktora.

 

Wszystkim zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

Zapraszamy do kolejnej edycji już za rok!

 

Dominika Pardela, Edyta Janasik, Ewa Cios

 

 

no images were found

 

 

 

 

Wyjście do MUZEUM ETNOGRAFICZNEGO

 

 

27 IV 2017 roku klasa II f wzięła udział w warsztatach pt. „W dawnej szkole”. Uczniowie dowiedzieli się : do jakiej szkoły chodzili nasi pradziadkowie, w jakie gry i zabawy bawili się na przerwach, czym były wakacje węglowe. Była to interesująca podróż do szkoły sprzed lat.

wychowawczyni : mgr Joanna Ziółkowska

 

no images were found

 

 

 

20 kwietnia klasa III A wzięła udział w warsztatach przyrodniczych „Szkiełko i oko” w Dworze Czeczów. Tematem zajęć była woda. Uczniowie powtórzyli wiadomości na jej temat (stany skupienia wody, procesy zachodzące w trakcie zmiany z jednego stanu na drugi), ale też poznali nienzane im dotąd właściwości wody, na podstawie których wykonali różnorodne, ciekawe doświadczenia. Wychowawca klasy III A – mgr Iga Rybaczek.

no images were found

 

 

 

19 kwietnia klasy III A i III E wzięły udział w wycieczce do Wygiełzowa, zamku w Lipowcu i Wadowic. Zwiedziliśmy Nadwiślański Park Etnograficzny – w skansenie w Wygiełzowie mieliśmy możliwość zobaczyć przykład architektury wsi nadwiślańskiej. Wzięliśmy udział w warsztatach, na których każdy uczeń samodzielnie wykonał element damskiego stroju krakowskiego – czerwone korale. Następnie wspięliśmy się na wapienne wzgórze, aby zwiedzić ruiny zamku w Lipowcu. Stamtąd udaliśmy się do Wadowic, gdzie zwiedziliśmy Bazylikę Ofiraowania Najświętszej Maryi Panny oraz dom rodzinny Ojca Świętego – Jana Pawła II. Wychowawca III A – mgr Iga Rybaczek.

no images were found

 

 

30 marca 2017 r. klasa 5 c uczestniczyła w projekcie „Nauka czytania”: lektury szkolne okiem naukowca. Celem projektu jest promocja czytelnictwa i nauki wśród uczniów. Projekt „Nauka czytania” realizowany jest przez Fundację Centrum Kopernika, dzięki środkom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Z uczniami klasy 5 c spotkał się dr Łukasz Lamża – doktor filozofii (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie), specjalizujący się w filozofii przyrody. Zajmuje się kosmologią i astrofizyką, filozoficznymi aspektami tych dyscyplin oraz ich powiązaniami z pozostałymi gałęziami nauki. Autor wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych. Spotkanie odbyło się na temat: W osiemdziesiąt dni dookoła świata” – Która godzina jest w Montrealu, gdy w Krakowie jest północ? Pan Łukasz Lamża, opowiadając uczniom o lekturze Juliusza Verne, wskazywał dzieciom możliwości niestandardowej, głębszej interpretacji znanego dzieła literackiego i zachęcał do spojrzenia na świat przedstawiony oczami naukowca. Uczniowie z dużą uwagą uczestniczyli w spotkaniu.

Małgorzata Fyda

no images were found

 

 

 

 

W MAŁOPOLSKIM MUZEUM POŻARNICTWA W ALWERNI

 

 

Zespół Szkolno Przedszkolny nr 11 – to przedszkolaki, uczniowie, rodzice, grono pedagogiczne, pracownicy, partnerzy szkoły, i … strażacy, nasi patroni.Realizując Szkolny Program Wychowawczy Szkoły połączony z Programem Profilaktyki, dużo uwagi poświęcamy współpracy ze strażakami.20 kwietnia 2017 r. uczniowie z klas: 4 b (wych. Magdalena Jamka), 5 a (wych. Anetta Leszczyńska), 5 b (Ewa Madej) i 5 c (Małgorzata Fyda), odwiedzili MAŁOPOLSKIE MUZEUM POŻARNICTWA W ALWERNI.

Muzeum Pożarnictwa w Alwerni jest najstarszym tego typu muzeum w Polsce. Powstało, istnieje i rozwija się dzięki grupie pasjonatów, którzy gromadzą i konserwują unikalne zabytki związane z pożarnictwem. Prezentowana jest w nim ponad stuletnia historia straży pożarnych, głównie z terenu Małopolski i Podkarpacia. Zbiory są wyeksponowane w dużej wiacie oraz kilku pomieszczeniach remizy strażackiej. Można tutaj zobaczyć austriackie i pruskie wozy konne z sikawkami z początku XX w., angielskie motopompy, samochody strażackie z lat 40. i 50. XX w. Prawdziwymi perełkami zbiorów są mercedes (1912 r.) oraz fiat (1936 r.).Oprócz kolekcji wozów konnych i samochodów pożarniczych w Muzeum można obejrzeć zbiór medali i odznaczeń, pamiątkowych plakietek i fotografii, a także związane tematycznie z działalnością straży pożarnej zbiory filumenistyczne i filatelistyczne oraz liczne dokumenty i publikacje. Zgromadzono też gaśnice, toporki i hełmy oraz sztandary z przełomu XIX i XX wieku.Dużą atrakcją wycieczki były chwile, gdy wszyscy uczniowie mogli swobodnie zasiąść za kierownicą wozów strażackich i poczuć się jak prawdziwi strażacy wezwani do akcji.Jeden z uczestników wycieczki powiedział, że była to najfajniejsza wycieczka.W podziękowaniu – uczniowie przekazali Panu Przewodnikowi książkę o naszej Szkole, która zasili zbiory muzealne.

Pozdrawiamy wszystkich strażaków!

Małgorzata Fyda

 

 

no images were found

 

 

PARK EDUKACJI GLOBALNEJ

 

 

Od września 2016 r. w naszej szkole jest realizowany projekt pt. „Edukacja globalna. Liderzy na rzecz rozwoju”. Global education. Leaders of education for development. Moduł II 2017, organizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Edukacja globalna, którą rozwijamy w naszej szkole od kilku lat, nie odbywa się w próżni

i w oderwaniu od kontekstu kulturowego. Społeczeństwo wielokulturowe jest obecnie faktem w całej Europie i na świecie zarówno w małych wioskach, jak i w dużych miastach – i stawać się będzie w coraz większym stopniu częścią rzeczywistości społecznej w Polsce.

We współczesnym świecie każdy może być inny. Stajemy przed pytaniem, jak reagować

na rozszerzanie się przestrzeni wielokulturowej w codziennym życiu. Jednym z wielu narzędzi, które temu służą, jest PARK EDUKACJI GLOBALNEJ w Krakowie, dokąd 19

i 20 kwietnia udali się uczniowie z klas: 4 a, 4 b, 5 a, 5 b, 5 c, 6 b, 6 c.

„Wioski Świata” to wspaniałe miejsce w przestrzeni naszego miasta, gdzie uczniowie

poprzez udział w kolejnych zadaniach, zabawach i symulacjach mogli poznać wspomnianą na wstępie wielokulturowość.

Cel nadrzędny naszej wycieczki:

Zobacz, dotknij, poczuj! – Interaktywne zwiedzanie sześciu osad z różnych części świata wokół tematów:

Na tropie Papuaskich Skarbów;

Mój kolega z Ameryki Południowej;

Dzień życia w Afryce;

Wśród Indian Ameryki Północnej;

Magiczna Mongolia;

Arktyczna Przygoda.

Bezpośredni kontakt z wolontariuszami, którzy pracowali w tych miejscach, atrakcyjne fotografie, eksponaty i cały wystrój poszczególnych wnętrz pozwolił uczniom poczuć tamtejszą atmosferę codziennego życia. Dzieci dostrzegły wielkie kontrasty, poznały kulturę, piękno środowiska geograficzno – przyrodniczego, faunę i florę charakterystyczną dla różnych szerokości geograficznych oraz stref krajobrazowych i klimatycznych.

Tradycją już jest, że z dalekich podróży przywozi się pamiątki. My, ze Sklepu Misyjnego przywieźliśmy: ziarenka kawy, pachnącą skórkę pomarańczową, szaliki i piórniki

z wełny lamy, biżuterię, breloczki, figurki afrykańskie, instrumenty muzyczne i inne.

Cieszymy się tym samym, że pozostawione przez niewielkie kwoty są wsparciem dla misji.

 

Małgorzata Fyda (5 c) – koordynator edukacji globalnej,

Wychowawcy klas: Agnieszka Płatek (4 a), Magdalena Jamka ( 4 b), Anetta Leszczyńska

(5 a), Ewa Madej (5 b), Edyta Janasik (6 b), Dominika Pardela (6 c).

no images were found

 

 

3 kwietnia klasa 6c odwiedziła Sąd Apelacyjny w Krakowie. Wizyta obejmowała zaznajomienie uczniów z podstawowymi wiadomościami na temat działania sądu i sądownictwa w Polsce, symulację rozprawy z udziałem sędziego, obrońcy, prokuratora, świadka oraz oskarżonego ( w tej roli wystąpił nasz uczeń Bartłomiej Wojas) oraz zwiedzanie budynku.

Dominika Pardela

no images were found

 

 

 

Turniej szachowy

 

 

no images were found

 

 

Wizyta w Ekospalarni

 

 

Klasa III F oraz III E w ramach projektu „Akademia Młodego Krakowianina” udały się do Ekospalarni odpadów komunalnych w Krakowie. W czasie wizyty uczniowie mogli poszerzyć swoją wiedzę o temat technologii i funkcjonowania termicznego przekształcania odpadów, a także podnieść świadomość ekologiczną młodych mieszkańców Krakowa. Ekospalarnia zrobiła na uczniach ogromne wrażenie. Była to bardzo dobra lekcja z zakresu ekologii.

Wychowawca klasy III F- mgr Monika Sadkiewicz

no images were found

 

 

Dzień Matematyki w klasie III F

 

 

W dniu 13 marca w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Matematyki. Z tej okazji uczniowie klasy III F przygotowali własnoręcznie przez siebie zrobione emblematy, na których znalazły się m.in. figury geometryczne, cyfry, czy też znaki matematyczne. W tym dniu klasa w czasie różnych gier i zabaw utrwalała wiedzę matematyczną. Pomimo, że niektóre zadania wcale nie były łatwe, naprawdę świetnie się bawiliśmy!

Wychowawca klasy III F- mgr Monika Sadkiewicz

no images were found

 

 

 

Fizyka dla Smyka

 

 

27 lutego odbyło się kolejne spotkanie w ramach warsztatów Fizyka dla Smyka. Klasy III tym razem mogły zgłębić swoją wiedzę na temat powietrza. Ciekawe eksperymenty, aktywne uczestnictwo uczniów w zajęciach pozwoliły na lepsze przyswojenie wiedzy, a dodatkowo zachęciło do dalszych poszukiwań i zabaw związanych z tym tematem.

Wychowawca klasy III F- mgr Monika Sadkiewicz

 

no images were found

 

 

Wiosenny marsz

 

 

W dniu 21 marca 2017 r. wyruszyliśmy w kolorowym korowodzie pożegnać zimę. Klasy I-III, przedszkolaki z Przedszkola nr 37 oraz z Przedszkola nr 176 wyglądały niezwykle malowniczo. Cały korowód „prowadziła” wspólna marzanna Przedszkolaków oraz uczniów naszej szkoły. Każda z klas przygotowała również barwne gaiki oraz małe marzanny. W rękach każdego uczestnika korowodu wesoło powiewały na wietrze kolorowe kwiaty wykonane własnoręcznie przez dzieci. Kwiaty te rozdawane były przechodniom z okazji pierwszego dnia wiosny. Mieszkańcy osiedla z uśmiechem na twarzach przyjmowali prezenty i podziwiali uczniów, którzy zmierzali prosto do JRG nr 6, gdzie czekali na nas już Strażacy. Wspólnie pożegnaliśmy zimę! Bardzo dziękujemy Strażakom za wspaniały pokaz akcji gaśniczej. Marzanna spłonęła, a my możemy powiedzieć, że nadeszła wiosna!!! Po pokazie wszystkie klasy powróciły na teren szkoły, gdzie dla każdej z nich  przygotowany został przez Panią Dyrektor prezent. Dzieci powróciły do sal, aby zakładać klasowe ogródeczki. Klasa II a przygotowała dla nas przedstawienie pt. „Czerwony Kapturek”, które bardzo się dzieciom podobało.

Koordynator – mgr Monika Sadkiewicz

 

 

no images were found

 

 

 

Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Londynie

 

 

22 marca w Szkole Podstawowej nr 40 odbył się drugi etap Międzyszkolnego Konkursu Wiedzy o Londynie. Naszą szkołę reprezentowali Izabella Tokarska oraz Mateusz Steczek, którzy w etapie szkolnym zdobyli największą ilość punktów. Nasi uczniowie wykazali się dużą wiedzą na temat stolicy Wielkiej Brytanii, za co oboje otrzymali wyróżnienia.

Dominika Pardela

 

 

 

 

W dniu 13. 03. 2017 w godzinach porannych swoich sił w recytacji wierszy próbowali uczniowie: Wioletta Jasek (6a), Julia Gęborys (6b) oraz Jakub Pietras (4b). Było to przesłuchanie w ramach konkursy recytatorskiego „Poezja Kobiet” w DK „Podgórze”. Trzymamy mocno kciuki i brawa za odwagę.

 

no images were found

 

 

Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Literacko – Plastycznym „Ludzie wśród zwierząt, zwierzęta wśród ludzi – inspiracje literackie”

 

3 marca 2017 r. uczeń klasy 3 b, Robert Abram otrzymał wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie w kategorii: praca plastyczna. Wręczenie nagród odbyło się podczas uroczystej Gali w Dworze Czeczów.

Przy ocenie prac plastycznych jury skupiło się na oryginalnym przedstawieniu tematu konkursu oraz na pomysłowości, estetyce wykonanej pracy, różnorodności użytych środków wyrazu plastycznego, kreatywności w zastosowaniu wybranej techniki plastycznej, spójności kompozycyjnej i bogactwie treści przedstawionych w pracy.

Serdecznie gratulujemy!

Iwona Biesiada-nauczyciel bibliotekarz

no images were found

 

 

Spotkanie autorskie z Beatą Ostrowicką

 

 

Dnia 21 lutego 2017 r. w Podgórskiej Bibliotece Publicznej odbyło się spotkanie z autorką książek dla dzieci i młodzieży, panią Beatą Ostrowicką. Uczniowie klasy 6 c mieli możliwość dowiedzieć się, jak wygląda praca pisarza i sposób kreowania bohaterów literackich. Pisarka powiedziała, że pomysły do swoich książek często czerpie z otaczającej rzeczywistości.

Pani Beata Ostrowicka nawiązała wspaniały kontakt z uczestnikami spotkania, którzy zadawali pytania dotyczące problemów poruszanych w książkach i warsztatu pisarskiego. Autorka namawiała gorąco osoby, które same próbują pisać, by pokazały swoje utwory innym i brały udział w konkursach literackich.

Na zakończenie dwie uczennice przeprowadziły z pisarką wywiad, który zostanie zamieszczony w szkolnej gazetce. Po spotkaniu uczestnicy mogli otrzymać pamiątkowy autograf, natomiast biblioteka szkolna wzbogaciła się o wyjątkową dedykację od pisarki.

Iwona Biesiada-nauczyciel bibliotekarz

 

 

 

 

Uczniowie klasy III d wzięli udział w X Małopolskich Dniach Edukacji Architektonicznej, W ramach tych dni dzieci uczestniczyły w zajęciach prowadzonych przez architekta Artura Hampel, a później brały udział w konkursie “Dom i Ogród Moich Marzeń”. Laureatami konkursu zostali: Alicja Kwinta, Daniel Pabian i Antonii Wójcik. 8 grudnia 2016 r. w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w Krakowie podczas Gali Finałowej X Małopolskich Dni Edukacji Architektonicznej odebrali piękne nagrody.

 

no images were found

 

 

W niedzielę 18.12 2016r. przedstawiciele klasy III b, III d i zaprzyjaźnionego z naszą szkoła Przedszkola nr 176 zaśpiewali razem z artystami Loch Camelot. Podczas 63 lekcji śpiewania na Małym Rynku zaśpiewaliśmy pastorałkę „Dnia jednego o północy”. Bardzo mile zostaliśmy przywitani przez prowadzącego Waldermara Domańskiego, dyrektora Biblioteki Polskiej Piosenki i publiczność. Miła atmosfera, życzliwość artystów i sympatyczna publiczność sprawiły, że zaśpiewamy znowu za rok!!!

Beata Miąsko

 

no images were found

 

Uczniowie  klasy III b oraz VI c wspólnie odwiedzili budynek Centrum Kongresowego ICE Kraków przy Rondzie Grunwaldzkim. Mieli okazję zwiedzić najważniejsze pomieszczenia w budynku oraz dowiedzieć się sporo na temat historii powstawania budynku oraz  funkcjonowania Centrum.
 
Grażyna Kosek, Dominika Pardela

 

no images were found

 

 

Dokarmianie ptaków

 

 

Klasa III f wzorem lat ubiegłych i w tym roku rozpoczęła akcję dokarmiania ptaków zimą. W tym roku karmniki wykonane są z dyni przyniesionych przez uczniów. Dzieci przyniosły także ziarna: słonecznika, kukurydzy, owsa i pszenicy. Uczniowie bardzo cieszyli się mogąc pomóc ptakom w tym trudnym dla nich czasie. I choć zima nie jest sroga myślę, że ptaki nie pogardzą jedzeniem.

Wychowawczyni klasy III F- mgr Monika Sadkiewicz

no images were found

 

 

Wyjście na Wawel

 

 

W dniu 13 grudnia klasa III f uczestniczyła w lekcji muzealnej „Jak mieszkańcy bronili Krakowa i Wawelu”. Lekcja związana jest z konkursem „Krakusek”, do którego niedługo klasa przystąpi. W czasie naszego spotkania pani przewodnik opowiadała o sposobach obrony dawnego Krakowa, uczniowie mieli możliwość zapoznania się z ekwipunkiem rycerza oraz uzyskali jeszcze wiele innych cennych informacji związanych z tym tematem, które z pewnością wykorzystają m.in. na konkursie.

Wychowawczyni klasy III f- mgr Monika Sadkiewicz

no images were found

 

 

 

 

Ubieranie choinki

 

 

Klasa III f dołączyła do ubierania wspólnej choinki znajdującej się przed budynkiem dodatkowym szkoły. Każdy z uczniów powiesił wybraną przez siebie ozdobę. Radość była ogromna, a choinka zaczęła nabierać kolorów.

Wychowawczyni klasy III f – mgr Monika Sadkiewicz

no images were found

 

 

 

W pierwszym semestrze roku szkolnego 2016/2017 uczniowie klasy III A prowadzą cykl zajęć pt. “Kraje europejskie”. W listopadzie i grudniu mieliśmy okazję poznać kolejne kraje, prezentowane przez uczniów. Były to: Irlandia, Słowacja, Austria, Czechy, Hiszpania, Chorwacja, Portugalia i Dania. Uczniowie wkładają wiele wysiłku w przygotowanie prezentacji, a efekty są widoczne w postaci przekazywanych informacji oraz zainteresowania kolegów i koleżanek z klasy. Wychowawca klasy IIIA, mgr Iga Rybaczek.

no images were found

 

 

 

 

 

 

21 grudnia 2016r. uczniowie klasy III A gościli najmłodszych kolegów i koleżanki z grupy „Kłapouchów” naszego przedszkola, dla których wystawili przedstawienie jasełkowe. W pierwszej części przedstawienia zaprezentowali historię skąpca – pana Tomasza, opartą na „Opowieści wigilijnej” Karola Dickensa. W drugiej części natomiast w zabawny sposób została pokazana walka dobra ze złem, dzięki której najmłodsi mogli przekonać się, które z nich ma większą moc. Dziękujemy za wspólnie spędzone chwile! Wychowawca kl. IIIA – mgr Iga Rybaczek.

 

no images were found

 

 

kalendarz

W ramach integracji uczniów młodszych ze starszymi klasa II B oraz  przedstawiciele VI c wspólnie spotkały się na tegorocznych Andrzejkach. Najpierw odbyło się tradycyjne lanie wosku przez dziurkę od klucza oraz odczytywanie woskowych symboli.  Starsi uczniowie przygotowali również sporo innych ciekawych wróżb dla młodszych kolegów. Spotkanie zakończyły wspólne zabawy w kole, które  przeprowadzili wolontariusze Dilyana, Maria i Thomas.

Grażyna Kosek, Dominika Pardela

 

no images were found

 

kalendarz

 

MŁODY WOLONTARIAT I TRADYCYJNE JUŻ RACUSZKI Z JABŁKAMI

 

 

„Wtorkowe popołudnie (30 listopada) w Domu Ronalda McDonalda pachniało racuszkami. Złociste, chrupiące przysmaki pełne słodkich kawałków jabłek upiekły dla Rodziców uczennice z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 11 wraz ze swoimi nauczycielkami. Racuszki zniknęły w oka mgnieniu, ledwie zdążyliśmy zrobić zdjęcie. Były przepyszne.

A zapach – wciąż jest w Domu!”.

Tak o nas napisali w dniu 30 listopada b.r. Domownicy Domu Ronalda Mc Donalda: https://www.facebook.com/FundacjaRonaldaMcDonalda/

Tym razem w kuchni Domu sprawdzały się:

Ania, Kinga, Julia, Apolonia, Julia, Dominika, Maja, Wiola, Julia.

Małgorzata Fyda – koordynator współpracy z Domem Ronalda MCDonalda

 

no images were found

 

kalendarz

 

„Ciekawe miejsca świata”

 

 

Uczniowie klasy 3 F przez cały rok prowadzą cykl zajęć pt. „Ciekawe miejsca świata”. Zadaniem każdego z nich jest przygotowanie i zaprezentowanie klasie wybranego przez siebie miejsca na świecie. Oprócz najważniejszych informacji pojawia się także wiele ciekawostek. Wśród prezentowanych pozycji pojawiły się już Zamek Drakuli w Rumunii oraz Kraków. Każde miejsce jest wyjątkowe, a więc dalej podróżujemy.

Wychowawca klasy III F, mgr Monika Sadkiewicz

 

no images were found

 

 

 

 

kalendarz

14.11.2016 r. uczniowie klas: III A, III B, III C, III D,III F, wzięli udział w zajęciach „Fizyka dla Smyka”. Dowiedzieli się na nich co to jest dźwięk,co go przenosi. Uruchomili pompę próżniową, żeby zobaczyć co powstaje po wypompowaniu powietrza. Ponadto wszyscy poznali sonometr i sprawdzili czy natężenie dźwięku w ich otoczeniu nie jest za wysokie. Miło i ciekawie spędzili czas, Grażyna Kosek

 

no images were found

 

 

 

kalendarz

 

LEKCJA HISTORII W PRZEDSZKOLU NR 176

 

 

W dniu 18 listopada 2016r. klasa 3 f i 3 e odwiedziły naszych przyjaciół z Przedszkola 176. Przedszkolaki przygotowały dla nas wspaniały występ, w czasie którego zaprezentowały pieśni patriotyczne i żołnierskie. Nawet młodsza grupa dzielnie prezentowała swoje umiejętności wokalne. Następnie wszyscy wzięliśmy udział w lekcji historii, gdzie mogliśmy wykazać się wiedzą na temat naszego kraju. Świetnie się bawiliśmy i na pewno wiele zapamiętamy z tej lekcji, na która zabrali nasi przyjaciele. Bardzo dziękujemy!

Koordynator- mgr Monika Sadkiewicz

no images were found

 

 

kalendarz

 

Dzień pluszowego misia w klasie 3f

 

 

no images were found

 

 

 

kalendarz 28 listopada klasa III a zorganizowała wróżby andrzejkowe dla młodszych kolegów i koleżanek z klasy „0” naszego przedszkola. W trakcie  zabawy goście mogli powróżyć sobie m.in. gdzie być może kiedyś pojadą na wycieczkę w kraju i za granicą, jaki zawód mogą kiedyś wykonywać czy lać wosk z oczekiwaniem, jaki kształt uzyskają i wiele innych….to wszystko oczywiście z dużym „przymrużeniem oka” 🙂 Wychowawca kl. III a – mgr Iga Rybaczek.

 

no images were found

 

 

kalendarz

 

11.11.2016 r. uczniowie klas III B i III D wraz z wychowawcami i rodzicami wzięli udział w śpiewaniu pieśni patriotycznych wraz aktorami Loch Camelot, na Rynku w Krakowie.W ten sposób uczciliśmy Święto Niepodległości.Miło spędziliśmy czas.
Grażyna Kosek,Beata Miąsko,

 

no images were found

 

kalendarz

 

KLASY PIĄTE NA LEKCJI HISTORII

 

 

8 listopada b.r. w Staromiejskim Centrum Kultury przy ul. Wietora 13, odbyła się uroczysta lekcja historii z okazji 98 rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości

w ramach projektu edukacji patriotycznej „KADRY NASZEJ WOLNOŚCI”.

W spotkaniu wzięli udział uczniowie klas piątych: V a, V b i V c.

Główne tematyka to: wydarzenia związane z wyzwoleniem Krakowa spod władzy zaborczej, zbrojna akcja porucznika Antoniego Stawarza, zajęcie odwachu przy Wieży Ratuszowej. Odbył się wirtualny spacer po miejscach pamięci, działań patriotów krakowskich, żołnierzy i mieszkańców. Wprowadzeniem do relacji o przebiegu działań niepodległościowych stały się prezentacje filmowe – historia Polski, kadry o rozbiorach ojczyzny oraz I wojnie światowej, przyczynach konfliktu zbrojnego, bohaterstwie Polaków na różnych frontach.

Na zakończenie piątoklasiści złożyli podziękowania organizatorom, wręczając biało czerwone kwiaty. Z podarowanymi chorągiewkami wróciliśmy w radosnym, przedświątecznym nastroju do szkoły.

Dziękujemy za zaproszenie.

 

Małgorzata Fyda

no images were found

 

 

kalendarz

 

Śniadanie daje moc!

 

 

Dnia 8.11. 2016 r. w ramach programu „Śniadanie Daje Moc” uczniowie z klasy 2 F i 5 C wspólnie przygotowali pyszne, zdrowe kanapki. Przypomnieli również zasady higieny przygotowania i spożywania posiłków oraz zasady zachowywania się w czasie jedzenia. Śniadanie stało się okazją do integracji uczniów oraz wspaniałą zabawą.
wychowawczynie : klasa 2 f – mgr Joanna Ziółkowska
klasa 5 c – mgr Małgorzata Fyda

 

no images were found

 

no images were found

 

 

kalendarz

 

W pierwszym semestrze roku szkolnego 2016/2017 uczniowie klasy III A prowadzą cykl zajęć pt. „Kraje europejskie”. Zadaniem każdego z nich jest przygotowanie i przedstawienie przed klasą prezentacji wylosowanego kraju Europy. W zeszłym miesiącu poznaliśmy państwa takie jak Węgry, Białoruś, Szwecja, Szkocja, Francja, Islandia, Holandia i Macedonia. Oprócz najważniejszych informacji na temat każdego kraju (stolica, flaga, waluta, język, itp.) pojawia się również wiele ciekawostek. Wychowawca klasy IIIA, mgr Iga Rybaczek.

no images were found

 

 

kalendarz

 

W dniu 4 XI 2016 klasa 3A wzięła udział w warsztatach „Królowie na Wawelu – życie codzienne” w Zamku Królewskim na Wawelu. Zwiedzając kolejne komnaty i pomieszczenia, uczniowie dowiadywali się, jak wyglądał zwyczajny dzień z życia króla, czym zajmowali się poszczególni członkowie dworskiej świty, poznawali ciekawostki z historii naszego kraju, jak również sposoby spędzania czasu wolnego w epoce renesansu. Wychowawca klasy 3A – mgr Iga Rybaczek

no images were found

 

 

kalendarz

 

Muzealna lekcja patriotyzmu

28 X 2016 roku klasa II f wzięła udział w lekcji muzealnej zorganizowanej przez Muzeum Narodowe – Kto Ty jesteś? (Galeria „Broń i Barwa w Polsce”).

Podczas spotkania z przewodnikiem muzeum, uczniowie mogli podziwiać wiele eksponatów znajdujących się w gablotach. Były to bardzo ciekawe zajęcia, które rozwinęły wyobraźnię i stały się okazją do kształtowania szacunku i postaw patriotycznych.

wychowawczyni : mgr Joanna Ziółkowska

no images were found

 

kalendarzSpotkanie autorskie z Panem Krzysztofem Petkiem

27 X 2016 r. odbyło się spotkanie autorskie z Panem Krzysztofem Petkiem – dziennikarzem, podróżnikiem, autorem książek dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Uczniowie z dużym zainteresowaniem słuchali dynamicznych opowieści, które były udokumentowane zdjęciami z wypraw z Amazonii, Syberii, Rumunii oraz obozów survivalowych.

Pan Krzysztof Petek opowiedział także o swojej ostatniej książce pt. „Zaklęcie dla Golema” i pokazał miejsca w stolicy Czech, gdzie młodzi bohaterowie przeżywają ciekawe przygody. Na zakończenie spotkania można było otrzymać autograf pisarza, a także kupić najnowszą powieść przygodowo-podróżniczą naszego gościa.

Iwona Biesiada – nauczyciel bibliotekarz

 

 

 

kalendarz

 

Klasa 2e z innowacją muzyczno- taneczną podobnie jak w tamtym roku uczestniczy w cyklu koncertów w Filharmonii Krakowskiej.

6 października 2016 roku odbył się pierwszy koncert w tym roku szkolnym. Temat przewodni brzmiał: „Muzyka z naszego podwórka”. Wszyscy z wielkim zainteresowaniem słuchali melodii podwórkowych z różnych części Polski, podziwiali granie na przeróżnych instrumentach: strunowych, dętych, perkusyjnych oraz podziwiali talent wokalny artystów występujących na scenie.
Kolejny koncert za miesiąc.
Nie możemy się już doczekać :).

wychowawca klasy – Magdalena Maśnik

no images were found

 

 

 

kalendarz

 

„24 października nasza szkoła wzięła udział w projekcie „Zamień surfowanie na twórcze działanie”, którego organizatorem jest Fundacja Nowe Centrum. Uczniowie klas III A i IV B uczestniczyli w warsztatach, których celem było uświadomienie sobie zagrożeń związanych z korzystaniem z komputera i internetu. Na podstawie bajek edukacyjnych, przeplatanych elementami warsztatowymi, w trakcie zajęć padło wiele ciekawych i ważnych spostrzeżeń, związanych z tym zagadnieniem. Wychowawca klasy III A, mgr Iga Rybaczek.”

no images were found

 

kalendarz

7. X. 2016 r. klasa IC wspólnie z klasą IIC wyruszyła autokarem na wycieczkę do Ojcowa. Głównym punktem naszego programu było zwiedzanie Groty Łokietka, która znajdowała się 310 m. n.p.m. Po długiej, męczącej drodze udało nam się dotrzeć do wytyczonego celu. Dowiedzieliśmy się, że Jaskinia nazywa się tak, ponieważ król Władysław I Łokietek uciekał z Krakowa przed czeskim królem Władysławem II i ukrył się w niej. Legenda głosi, że królowi pomógł pająk, który zrobił pajęczynę zagradzającą wejście do jaskini. Do dzisiaj są tam pamiątkowe kraty w kształcie pajęczej sieci. Widzieliśmy sypialnię, kuchnię Łokietka i Salę Rycerską, a także … nietoperza. Wracając do autokaru, mieliśmy okazję zobaczyć także Bramę Krakowską . W czasie całej wędrówki po parku podziwialiśmy niesamowite rośliny, drzewa i zjawiska krasowe. Była to pierwsza wycieczka klasy IC, z której wszyscy bardzo się cieszymy.

Barbara Kumorek Małgorzata Baja

no images were found

 

kalendarz

 

„Krakowskim tropem obronności i osobliwości”

 

 

„12 X 2016 roku klasy III A i III F wzięły udział w wycieczce pt. „Krakowskim tropem obronności i osobliwości”, przygotowującej do udziału w konkursie „Krakusek”. W trakcie wycieczki z przewodnikiem z Akademii Żakowskiej uczniowie zaczęrpnęli wiele ciekawych informacji na temat fortyfikacji naszego miasta, poznali dawne cechy rzemieślnicze takie jak pasamonicy czy słoniniarze, dowiedzieli się czym jest obelisk, jak również zwiedzili Kościół Świętego Krzyża i przypomnieli sobie legendę o św. Florianie. Pomimo niesprzyjającej, deszczowej pogody uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat miasta, w któym mieszkają. Wychowawcy klas 3A i 3F – mgr Iga Rybaczek i mgr Monika Sadkiewicz.”

 

no images were found

kalendarz

 

KLASA V C W RADIO KRAKÓW

 

 

13 września b. r. klasa V c udała się do RADIO KRAKÓW.

Podczas spaceru po rozgłośni radiowej zapoznaliśmy się z historią Radia Kraków. Piękny, nowoczesny gmach powstał w 1999 r. Charakterystyczna kubatura budynku i zastosowane w nim rozwiązania techniczne mają na celu stworzenie właściwej akustyki a także wyciszenie odgłosów dobiegających z ulicy. Zwiedziliśmy studio nagraniowe im. Romany Bobrowskiej, najwybitniejszej polskiej reżyserki radiowej, gdzie organizowane są koncerty, konferencje, gale, pokazy, realizowane są płyty studyjne. Mogliśmy obejrzeć studio nagraniowe, usiąść przy stole i na żywo wysłuchać serwisu informacyjnego. Równocześnie obserwowaliśmy pracę dziennikarza i realizatora programu.

Tajniki radia odkrył przed nami popularny i bardzo lubiany dziennikarz radiowy, Grzegorz Bernasik, znany z sobotnich audycji „Klinika Zdowego Chomika” – Chwila dla Pupila. Redaktor Bernasik razem z lekarzem weterynarii, co tydzień spotykają się w studiu z zaproszonymi gośćmi, hodowcami i miłośnikami zwierząt oraz z osobami pomagającymi zwierzętom.

Na twarzach niektórych uczniów widać było szczególne zainteresowanie zawodem dziennikarza. Kto wie, być może za kilkanaście lat miejsce w newsroomie zajmie ktoś z klasy V c, a z anteny popłynie głos Mateusza, Julki czy Oli?

Małgorzata Fyda

no images were found

 

 

kalendarz

 

NA SZLAKU ORLICH GNIAZD

 

 

10 września b.r. klasy starsze pojechały na wycieczkę do Ojcowa.

Celem wycieczki było poznanie walorów przyrodniczych Ojcowskiego Parku Narodowego oraz wybranych atrakcji przyrodniczych Jury Krakowsko – Częstochowskiej. Prowadzeni przez sympatyczną panią przewodnik obejrzeliśmy: Jaskinię Łokietka, Muzeum Ojcowskiego Parku Narodowego im. prof. Władysława Szafera, ruiny średniowiecznego zamku w Ojcowie, kaplicę „Na Wodzie”. Podziwialiśmy wspaniałe skały wapienne o różnych kształtach i rozmiarach, tzw. ostańce, m. in.: Maczugę Herkulesa, Igłę Deotymy, Bramę Krakowską, Rękawicę, Panieńskie Skały. Na dłuższy odpoczynek zatrzymaliśmy się przy „Źródełku Miłości”, które, jak wiele obiektów w Parku ma także swoją legendę: „Pewnego razu, a było to bardzo dawno temu, Doliną Prądnika szło dwoje młodych ludzi. Wędrowali bardzo długo, a że było gorąco byli bardzo spragnieni. Kiedy przechodzili obok Bramy Krakowskiej zauważyli wypływającą spod skały wodę. Przystanęli, nabrali trochę zimnej wody i napili się. Nie wiadomo, czy sprawiła to woda, ale zapałali do siebie gorącą miłością i od tej pory żyli razem, aż do śmierci.

Ostatnim punktem, który podziwialiśmy był późnorenesansowy zamek usytuowany

na wapiennym wzgórzu, na Szlaku Orlich Gniazd, w Pieskowej Skale.

Na zdjęciach: klasa V c, klasa V a.

 

Małgorzata Fyda

 

no images were found

 

kalendarz

 

Wycieczka związana z KRAKUSKIEM

 

 

28.09.2016 r. klasa III B była na wycieczce związanej z KRAKUSKIEM. Szukaliśmy śladów fortyfikacji, które broniły Krakowa.Szukaliśmy śladów dawnych baszt i bram. Rozmawialiśmy z panią przewodnik o różnych cechach, które broniły murów. Zafascynowały nas osobliwości w kościele św. Krzyża. Przypomnieliśmy sobie legendę o św. Florianie i oglądaliśmy budynek Straży Pożarnej. Pani przewodnik ciekawie opowiadała, a dzieci uważnie słuchały wiedząc, że wiadomości zdobyte na wycieczce będą mogły wykorzystać w czasie trwania konkursu.

kalendarz

 

Wycieczka do Chorzowa

 

 

We wtorek 27 września klasy III A i III F pojechały na wycieczkę do Chorzowa. Uczniowie zwiedzili najpierw Śląski Ogród Zoologiczny, po którym oprowadzali ich przewodnicy. Zobaczyli różnorodne gatunki zwierząt i uzyskali wiele cennych informacji na ich temat. Następnie udali się do Planetarium Śląskiego, gdzie odbyły się dwulekcyjne zajęcia dydaktyczne. W trakcie seansu uczniowie obserowali niebo pełne gwiazd, poznawali gwiazdozbiory i pogłębiali swoją wiedzę na temat Układu Słonecznego, mgr Iga Rybaczek, mgr Monika Sadkiewicz.

 

kalendarz

 

SPOTKANIE INTEGRACYJNE KLASY 5 c Z KLASĄ 2 a

„Wyczarowane z dyni”

 

Jednym z tegorocznych zadań Programu Wychowawczego jest integracja uczniów starszych z uczniami klas młodszych. Starsi uczniowie opiekują się młodszymi kolegami i koleżankami.

W celu rozpoczęcia takiej współpracy, 22 września miało miejsce spotkanie integracyjne klasy 5 c z klasą 2 a, w którym wzięli udział Rodzice, Dzieci, Wychowawcy oraz pani Justyna Sikorska. Wszyscy byli wzorowo przygotowani do pracy i wykazali się niezwykłą wyobraźnią. Z darów jesieni powstały kosze z kwiatami, wieńce oraz rozmaite fantazje z dyni. Zebrani mogli rozsmakować się w upieczonym specjalnie na tę okazję chlebku z dodatkiem dyni. Całość prac z pewnością stanowiła sympatyczną dekorację podczas Święta Szkoły.

Rodzicom i dzieciom dziękujemy za wspólnie spędzone popołudnie.

Wychowawcy: Małgorzata Fyda i Agnieszka Gałązka

kalendarz

 

Klasa III B realizuje program „POZNAJĘ KRAKÓW od A do Z”

 

 

Klasa III B realizuje program „POZNAJĘ KRAKÓW od A do Z” i w tym roku spacerujemy śladami sławnych ludzi Krakowa. 9.09.2016 r. uczniowie wybrali się do Parku Jordana. Na murze przy wejściu do parku znajduje się wykuta w murze myśl dr Henryka Jordana „Zabawy fizyczne na świeżym powietrzu są znakomitym środkiem do wyrabiania i utrzymywania sił żywotnych oraz zdrowia”. My też spacerowaliśmy szukając starych drzew, zwierząt i budek lęgowych. Chodząc oglądaliśmy pomniki sławnych Polaków, które powstały za życia dr Jordana jak i po jego śmierci. Były tam pomniki : Jana Matejki, Józefa Piłsudskiego, Tadeusza Kościuszki,Jana Długosza, Marii Curie – Skłodowskiej, Jana Długosza i inne. Ćwiczyliśmy, biegaliśmy gdyż uważamy tak samo jak dr Henryk Jordan, że sprawni, zwinni i zdrowi młodzi Polacy mogą uczynić dużo dobrych rzeczy. Na zaproszenie rodziców Zuzi byliśmy na lodach, bawiliśmy się na zamkach dmuchanych i w ogródku jordanowskim. Bardzo miło spędziliśmy czas.

wychowawczyni

Grażyna Kosek

fot. Grażyna Kosek

no images were found

 

Skip to content