W czym możemy ci pomóc?

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU ,,BIEG PO ZDROWIE” W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klas IV przystąpili do programu „Bieg po zdrowie”. Był to program antytytoniowej edukacji zdrowotnej, który opracowany został w Głównym Inspektoracie Sanitarnym. Patronat honorowy nad projektem objął Minister Edukacji Narodowej, Ministerstwo Zdrowia, a także Rzecznik Praw Dziecka. Nadrzędnym  jego celem było zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów.

Główne cele programu to:

  • opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży
  • pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego

Program został zrealizowany w postaci 6 lekcji tematycznych.Uczniowie klasy IV w ciągu całego cyklu wykonali zadania, które dotyczyły następujących aspektów uzależnienia nikotynowego oraz prewencji:
1. Palenie jest niezdrowe.
2. Jak się nie dać złowić nałogowi?
3. Dlaczego jest coraz więcej osób, które nie palą papierosów?
4. Palenie szkodzi.
5. Jak zrobić, żeby nie palić?
6. Jak to zrobić, żeby inni nie palili?

Zajęcia realizowane były za pomocą bardzo zróżnicowanych metod aktywizujących, które dostosowano do wieku uczniów. Podczas lekcji uczestnicy dyskutowali, wymieniali doświadczenia, spostrzeżenia, refleksje i pomysły, pracowali w grupach przy tworzeniu antyreklamy dla papierosów (komiksy), tworzyli mapę myśli. Podstawą zajęć było stymulowanie kreatywności i aktywności. Uczniowie byli zachęcani do aktywnego udziału poprzez dyskusje, wymianę doświadczeń, spostrzeżeń czy pomysłów. Dzięki zajęciom uczniowie nauczyli się asertywności w zakresie uzależnień. Zdobytą wiedzę i umiejętności uczniowie będą mogli stosować w życiu codziennym.

Uczniowie mieli też okazję wykazać się w projekcie długoterminowym dla chętnych w ramach lekcji przyrody. Mogli: wykonać dowolną techniką znak nakazu, który ma zachęcić do rzucenia nałogu palenia, lub znak zakazu, który ma zniechęcić do palenia(każdy znak miał zawierać grafikę/rysunek po jednej stronie znaku, a po drugiej stronie znaku hasło), przeprowadzić wywiad z osobą, która rzuciła nałóg palenia.

Program skierowany był także do rodziców i opiekunów uczniów, gdyż zwiększa to skuteczność programów profilaktycznych.
W linku poniżej podajemy adres strony internetowej, na której można znaleźć interesujące filmy edukacyjne dla Rodziców: https://www.youtube.com/@GlownyInspektoratSan/playlists

Dziękuję Uczniom klas 4 za „burze mózgów” w czasie zajęć, za dzielenie się wiedzą i udział w programie mającym Wam uświadomić, że trzeba czasem w życiu wykazać się ASERTYWNOŚCIĄ! Sztuka odmawiania, mówienia NIE – nic nie kosztuje, a może Was uchronić od uzależniającego nałogu. Dziękuję też Rodzicom, którzy podjęli się rozmów z dziećmi.

Koordynator programu
Małgorzata Durek-Surówka

Skip to content