SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU ,, BIEG PO ZDROWIE” W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klas IV przystąpili do programu „Bieg po zdrowie”. Był to program antytytoniowej edukacji zdrowotnej, który opracowany został w Głównym Inspektoracie Sanitarnym. Patronat honorowy nad projektem objął Minister Edukacji Narodowej, Ministerstwo Zdrowia, a także Rzecznik Praw Dziecka. Nadrzędnym jego celem było zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów.
Główne cele programu to:
- opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży
- pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego
Program został zrealizowany w postaci 6 lekcji tematycznych. Uczniowie klasy IV w ciągu całego cyklu wykonali zadania, które dotyczyły następujących aspektów uzależnienia nikotynowego oraz prewencji:
1. Palenie jest niezdrowe.
2. Jak się nie dać złowić nałogowi?
3. Dlaczego jest coraz więcej osób, które nie palą papierosów ?
4. Palenie szkodzi.
5. Jak zrobić, żeby nie palić ?
6. Jak to zrobić, żeby inni nie palili ?
Zajęcia realizowane były za pomocą bardzo zróżnicowanych metod aktywizujących, które dostosowano do wieku uczniów. Podczas lekcji uczestnicy dyskutowali, wymieniali doświadczenia, spostrzeżenia, refleksje i pomysły, pracowali w grupach przy tworzeniu antyreklamy dla papierosów (komiksy), tworzyli mapę myśli. Podstawą zajęć było stymulowanie kreatywności i aktywności. Uczniowie byli zachęcani do aktywnego udziału poprzez dyskusje, wymianę doświadczeń, spostrzeżeń czy pomysłów. Dzięki zajęciom uczniowie nauczyli się asertywności w zakresie uzależnień. Zdobytą wiedzę i umiejętności uczniowie będą mogli stosować w życiu codziennym.
Uczniowie mieli też okazję wykazać się w projekcie długoterminowym dla chętnych w ramach lekcji przyrody. Mogli: wykonać dowolną techniką znak nakazu, który ma zachęcić do rzucenia nałogu palenia, lub znak zakazu, który ma zniechęcić do palenia (każdy znak miał zawierać grafikę/rysunek po jednej stronie znaku, a po drugiej stronie znaku hasło), przeprowadzić wywiad z osobą, która rzuciła nałóg palenia.
Program skierowany był także do rodziców i opiekunów uczniów, gdyż zwiększa to skuteczność programów profilaktycznych.
W linku poniżej podajemy adres strony internetowej, na której można znaleźć interesujące filmy edukacyjne dla Rodziców: https://www.youtube.com/@GlownyInspektoratSan/playlists
Dziękuję Uczniom klas 4 za „burze mózgów” w czasie zajęć, za dzielenie się wiedzą i udział w programie mającym Wam uświadomić, że trzeba czasem w życiu wykazać się ASERTYWNOŚCIĄ! Sztuka odmawiania, mówienia NIE – nic nie kosztuje, a może Was uchronić od uzależniającego nałogu. Dziękuję też Rodzicom, którzy podjęli się rozmów z dziećmi.
ZAPRASZAM DO GALERII:
https://drive.google.com/drive/folders/1GQseDI8qAyzhWzsWm5wq0pdjkq2Yr_pc?usp=drive_link
Koordynator programu
Małgorzata Durek-Surówka