W czym możemy ci pomóc?

Sprawozdanie DBI SP 24 2024/2025

W dniach 10-21.02.2025 rok wzięliśmy udział w 2 tygodniowych obchodach Dni Bezpiecznego Internetu.

W ramach planu zrealizowano:

  • Na szkolnej stronie internetowej oraz Facebooku promowane były wydarzenia dla uczniów/rodziców i relacjonowane.
  • Zaproponowaliśmy dociekliwym udział w ECAPE ROOM
  • Odbyła się zabawa dla uczniów „Zagadkowe 2 tygodnie”
  • Zaproponowano Wyzwanie dla uczniów „WEEKEND OFFLINE” BĄDŹ OFFLINE
  • W związku ze świętowaniem Dnia Bezpiecznego Internetu zachęcaliśmy do zapoznania się z filmikami autorstwa Wojciecha Glac, który tłumaczy funkcjonowanie naszego mózgu w cyfrowym świecie.
  • Poprzez Librus przekazaliśmy informacje Rodzicom, którzy chcieliby się dowiedzieć więcej na temat niebezpieczeństw czyhających na dzieci w Internecie oraz tych, którzy chcieliby poznać skuteczne metody na wyeliminowanie zagrożeń.
  • Podczas wtorkowych zajęć dzieci z najstarszej grupy zaprosiły do siebie młodsze przedszkolaki, aby wspólnie nauczyć się co to jest Internet i jak bezpiecznie z niego korzystać. Dzieci miały okazję oglądnąć filmy edukacyjne z cyklu Zuzka i Tycio poznają Internet. Chętnie uczestniczyły w zabawie z wełną, która ilustrowała idee Internetu oraz zamieniły się w roboty. Pięknie pracowały w grupie oraz w parach, pomagając sobie nawzajem. Wypracowane grupowo zasady netykiety oraz prace pt. „Robot Necio” można oglądać w naszym przedszkolu.
  • W ramach DBI uczniowie klasy 5a na lekcjach informatyki oraz godzinie wychowawczej słuchali podcastu: „To właśnie przyjaźń” opowiadającego historię jednej z uczennic klasy piątej. Następnie pracując w grupach zastanawiali się nad usłyszaną historią i wspólnie definiowali na nowo pojęcie przyjaźni.
  • Klasa 8a odbyła lekcję wychowawczą: „Zamiast hejtu” w ramach Dni Bezpiecznego Internetu. Zwrócenie uwagi na pojęcia: „hejtowanie” i „mowa nienawiści”. Zwiększenie świadomości dotyczącej problemu obrażania w sieci, a także prezentacja sposobów reagowania w sytuacji ofiary oraz świadka. To również forma kształtowania i promowania postaw empatycznych.
  • W ramach DBI uczniowie klasy 8a wzięli udział w wykładzie online na temat świadomego korzystania z technologii. Podczas zajęć mieli okazję zobaczyć z jakich mediów społecznościowych korzystają ich rówieśnicy oraz ile godzin dziennie używają telefonu. Dowiedzieli się również w jaki sposób można kontrolować czas spędzony w sieci i w jaki sposób działają algorytmy „wciągające” nas do wirtualnego świata. To była ciekawa lekcja, która uzmysłowiła nam, jak wielkim „zjadaczem” czasu jest niekontrolowane korzystanie z dobrodziejstw Internetu.
  • W ramach DBI uczniowie klas 7 odwiedzili informatyczny escaperoom. Żeby opuścić wirtualny pokój, musieli zmierzyć się z pytaniami, a następnie wprowadzić odpowiedni kod. Dodatkowo podczas lekcji tworzyli swoje własne krzyżówki. Zapraszamy do zabawy i do rozwiązania przykładowych krzyżówek.
  • Jak dbać o swój wizerunek w sieci? Na to pytanie odpowiadali sobie uczniowie klasy 7c na lekcjach informatyki w ramach DBI. Podczas zajęć dowiedzieli się, jak wiele informacji na nasz temat można zebrać dzięki m.in. aplikacjom i w jaki sposób tworzy się nasz profil w sieci. Jako podsumowanie uczniowie wypisali najważniejsze wg nich punkty dbania o swój wizerunek w sieci.
  • Uczniowie klas 6-tych świętowali Dzień Bezpiecznego Internetu tworząc na lekcjach informatyki rebusy wg własnego pomysłu. Zapraszamy do zabawy i rozszyfrowania rebusów.
  • W ramach Dnia Bezpiecznego Internetu uczniowie klas 4-tych na lekcjach informatyki poznali drużynę Sieciaków i gang Sieciuchów. Dowiedzieli się, jakie zagrożenia czyhają na nich w sieci i jak starać się przed nimi ochronić. Każdy miał okazję dołączyć do drużyny Sieciaków wykonując 15 misji. Dodatkowo uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę odpowiadając na pytania zadawane przez Sieciomat Losujący. Chętnie zaglądali również do Laboratorium wirusów, gdzie musieli wyszukać konkretne wirusy, a dla najbardziej precyzyjnych w ruchach osób – czekał na naprawę robot. Zadanie było trudne, ponieważ należało umieścić procesor w odpowiednim miejscu płyty głównej uważając, żeby ani procesora ani innych podzespołów nie uszkodzić.
  • W ramach przyrody: 4c i 4e dodatkowo w lutym poświęciła czas na słuchowisko SIECIAKI-MISJA BEZPIECZNY INTERNET.
    Kiedy Internet dotarł do wszystkich państw świata, a łącza internetowe oplotły miliony domów, osób korzystających z sieci przybyło. Wraz ze wzrostem liczby internautów wzrosła też liczba osób, które napotykały na różne niebezpieczeństwa w sieci. kazało się, że Pan Internetowych Czeluści – Czyste Zło knuł coraz to nowsze plany, jak oszukać lub wykorzystać internautów. Razem z Sieciuchami – Kłamaczem, Bełkotem, Śmieciuchem i Kradziejem – Czyste Zło rozpanoszył się w sieci. Sieciuchy kradły, wyzywały, oszukiwały, rozsyłały łańcuszki i wirusy.
    Przypadków internetowego zła było tak dużo, że Sztuczna Inteligencja postanowiła stworzyć drużynę Sieciaków – zdolnych dzieciaków, które świetnie znają zasady bezpiecznego poruszania się w Internecie. Zadaniem Sieciaków jest pomaganie robotowi NetRobiemu w walce z zagrożeniami w sieci.
    Sztuczna Inteligencja wyłoniła najlepszych spośród najlepszych: Ajpi, Netkę, Spociaka i Kompla. Każdy z Sieciaków posiada unikalną umiejętność, w której nie ma sobie równych:
    Potrafię sprawnie korzystać z Internetu, dlatego Sztuczna Inteligencja zaprosiła mnie do drużyny Sieciaków. Dzięki SI umiem bezbłędnie ustalić numer IP, czyli adres każdego komputera w sieci.
    Kompel. Moją zajawką jest komputer. Wiem wszystko na temat zabezpieczeń i skutecznej ochrony komputera przed wirusami. Żaden koń trojański, robak czy inna glista nie wślizgnie się do mojego kompa. Dzięki SI mogę przeglądać zawartość dysków każdej osoby w Internecie. Potrafię szybko rozpoznać Sieciucha.
    Netka. Niektórzy mówią, że jestem kujonem, ale to nieprawda. Ja po prostu jestem ciekawa wszystkiego, co się dzieje wokół mnie. Najbardziej lubię przyrodę i książki. Świetnie się poruszam w sieci. Daj mi kilka sekund, a znajdę w necie każdą informację.
    Spociak i ogólnie jestem spoko;) Kręci mnie jazda na desce i dobry hip-hop. Kumpluję się z Ajpi, razem chodzimy do tej samej szkoły. SI dała mi moc blokowania dostępu do sieci każdemu użytkownikowi. Dzięki temu razem z Ajpi wyszukujemy i blokujemy dostęp złym Sieciuchom.
  • W ramach przyrody odbyły się warsztaty/lekcje na temat:

4a
„Zasady kultury w Internecie- czyli savoir vivre”
Uczniowie w ramach lekcji przyrody w grupie pracowali i dyskutowali na temat zachowania i komunikacji w trakcie użytkowania Internetu. Stworzyli kodeks zachowania w sieci.

4b
„Netykieta- słuchowisko”
Uczniowie w ramach lekcji przyrody nagrali krótki słuchowisko na temat Netykiety, czyli zbioru zasad dotyczących dobrego, bezpiecznego zachowania w Internecie, niepisanych, ale przyjętych i przestrzeganych przez internautów zasad komunikowania się, m.in. na portalach społecznościowych. Netykieta przecież zakłada, że wszyscy użytkownicy Internetu traktują się z szacunkiem, jak członków jednej społeczności.
DBI 2025, czyli Dni Bezpiecznego Internetu w klasach 4 w ramach przyrody.

4c
„Świat gier- za i przeciw”.
Uczniowie w ramach lekcji przyrody dzielili się refleksjami na temat użytkowania gier internetowych. Każda grupa zauważyła plusy i minusy gier.
Gry komputerowe- pozytywy:
– mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dziecka.
– wpływają pozytywnie na : spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe, koordynację  ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie.
Konsekwencje nadmiernego grania – negatywy: problemy z koncentracją uwagi,
zaniedbywanie nauki, rezygnacja z aktywności fizycznej, agresywność, nerwowość, drażliwość, odizolowanie się od realnego świata, rezygnacja z kontaktów z innymi ludźmi, zubożenie słownictwa, przyswajanie wulgaryzmów.

4d
Uczniowie w ramach lekcji przyrody dzielili się refleksjami na temat użytkowania Internetu. Wiedza zamieniona została na rymowanki o bezpiecznych zrachowaniach w sieci.

 4e
Niebezpieczeństwa czyhające w Internecie oraz hasła związane z bezpieczeństwem w Internecie zostały ujęte w formie rozrywkowej krzyżówki.
Oto efekty prac w klasach 4 są prace plastyczne, film, słuchowisko.
Zapraszamy:

  • W ramach DBI przeprowadzaliśmy również wywiady.
  • Wzięliśmy udział w programie „Szkoda życia na hejt” organizowanym przez Fundację UNIQA we współpracy z Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa, który skupia się na przeciwdziałaniu hejtowi w szkole. 21.11.2024 odbył się DZIEŃ BEZ HEJTU pod hasłem „Szkoda życia na hejt”. W tym dniu odbyły się: WYKŁAD dla klas 6-8, godz. 8:50 – w hali sportowej, WARSZTATY dla czterech wskazanych klas 6-8 (6d,7a,7b,6a), SZKOLENIE DLA NAUCZYCIELI I RODZICÓW.

26.02.2025r. (środa) oraz 28.02.2025r. (piątek) – Odbyły się spotkania z policją (klasy 7-8), które dotyczyły cyberprzemocy, cyberprzestępstw i odpowiedzialności karnej nieletnich.

Skip to content