Pedagog
mgr Małgorzata Gałęziowska – pedagog@zsp11.krakow.pl
mgr Magdalena Fiołek – pedagog@zsp11.krakow.pl
Pedagog specjalny
mgr Katarzyna Libura – Żabecka
mgr Magdalena Majcher
Psycholog
mgr Joanna Demczenko – psycholog@zsp11.krakow.pl
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Naszym zadaniem jest poznanie indywidualnych potrzeb uczniów, analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy i wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Zajmujemy się również działaniami profilaktyczno-wychowawczymi, staramy się zorganizować opiekę i pomoc materialną uczniom w trudnej sytuacji życiowej. Współpracujemy z pedagogami innych szkół, uczestniczymy w ciekawych szkoleniach, seminariach, warsztatach poświęconych tematyce szkolnej.
Utrzymujemy ścisły kontakt z nauczycielami, wychowawcami klas, dyrekcją, rodzicami oraz instytucjami służącymi pomocą dzieciom i rodzinie.
Współpraca z rodzicami:
- konsultacje indywidualne z rodzicami
- rozpoznawanie trudności ucznia w funkcjonowaniu w środowisku szkolnym, rodzinnym i lokalnym
- pomoc w rozwiązywaniu różnorodnych trudności życiowych
Współpraca z uczniami:
- pomoc uczniom mającym trudności w opanowaniu minimum programowego
- pomoc uczniom ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia
- pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami
- przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego
- udzielanie uczniom porad w rozwiązywaniu trudności na tle konfliktów rodzinnych
- rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów z trudnościami w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego
- udzielanie uczniom wsparcia i pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych
- wnioskowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do Sądów dla Nieletnich
- prowadzenie zajęć z uczniami nadpobudliwymi (relaksacja, kinezjologia edukacyjna Dennisona)
- wdrażanie programów profilaktycznych
- mediacja w rozwiązywaniu konfliktów szkolnych
Współpraca z nauczycielami.
- wnikliwa analiza i rozpoznawanie trudności uczniów poprzez obserwację zachowań pojedynczych uczniów i klas, analizę wyników nauczania i ocen z zachowania oraz diagnozowanie środowiska ucznia
- poszukiwanie jak najlepszych rozwiązań w celu dobrego funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym, rodzinnym i lokalnym
- spotkania warsztatowe – zajęcia dla nauczycieli
- kierowanie uczniów do PPP przy współpracy z rodzicami
- działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych
Współpraca z instytucjami:
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3
- Poradnia Psychologiczna dla Dzieci Dyslektycznych ul. Św. Gertrudy 2
- Ośrodek Wczesnego Wspomagania ul. Półkole 2
- Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
- Policja
- Straż Miejska
- Świetlice środowiskowe
- Dom Kultury
- Biblioteka Miejska
- Parafia Świętej Rodziny
-
-
Z inicjatywy Pani Prezydent Anny Korfel-Jasińskiej, jako jedna z 40-stu Szkół, rozpoczęliśmy swój udział w projekcie edukacyjnym pn. „#Ogarniam życie, bo…”. mającym na celu promocję działań wzmacniających kondycję psychiczną uczniów krakowskich szkół. W tym roku szkolnym podejmowane działania będą miały charakter pilotażowyi skierowane zostaną do uczennic
i uczniów szkół wyłonionych w procesie rekrutacji.
Organizatorem projektu jest Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa, koordynatorem działań edukacyjnych, a koordynatorem działań projektowych jest Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 w Krakowie.
Bezpośrednimi beneficjentami projektu są uczennice i uczniowie klas VII i VIII szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków, a celem ogólnym jest rozwijanie wśród nich postaw dbałości o zdrowie głównie psychiczne, ale też fizyczne oraz podejmowanie przez młodych ludzi działań wzmacniających ich wewnętrzne zasoby do przeciwstawienia się zagrożeniom związanym z zachowaniami destruktywnymi.
Działania będą realizowane przy wsparciu jednostek/spółek/wydziałów/instytucji Miasta Krakowa. Nasza Szkoła będzie to współpracować ze Strażą Miejską Miasta Kraków.
Kontynuacja warsztatów „Kot w tarapatach” w klasach drugich.
Program „Kot w Tarapatach” rozpoczyna się w I klasie i trwa do III
klasy. Adresowany jest do uczniów z edukacji wczesnoszkolnej i uczy:
wzajemnej akceptacji, pomocy, szacunku, tworzenia zgranego zespołu,
dbania o własne granice. Uczy też nawiązywania bezpiecznych relacji z
dorosłymi, opartych na zaufaniu i wzajemnym szacunku, zwracania się o
pomoc do dorosłego i rówieśników.
Program „Kot w Tarapatach” pomaga nauczycielom: rozwijać zdolności
rozumienia stanów umysłowych dzieci, właściwie odczytywać zachowania
dziecka i intencje jego działania,
łączyć umiejętności wychowawcze z wiedzą na temat rozwoju psychicznego
dzieci
Dzięki pomocy Centrum Leczenia Zaburzeń Odżywiania „Psychika na talerzu” w styczniu 2023 r., odbędą się warsztaty dla klas 7 i 8 o zaburzeniach odżywiania. Będzie Pani psycholog, psychodietetyk oraz Magdalena Majcher, nauczycielka z naszej szkoły.
Działania szkoły mają na celu wspieranie pracy wychowawczej i profilaktycznej rodziców a stają się szczególnie istotne wobec otaczającej nas rzeczywistości. Dlatego też kierujemy swoje wysiłki w stronę poszerzania naszej oferty i odpowiadania na aktualne potrzeby naszych uczniów.
Objęliśmy Państwa dzieci Programem Profilaktycznym Magiczne Kryształy oraz Cukierki rekomendowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Mamy nadzieję, że nasze wspólne wysiłki przyniosą rezultat w postaci wykształcenia u dzieci właściwej, krytycznej postawy wobec mediów.
Program Wczesnej Profilaktyki Magiczne Kryształy jest adresowany do dzieci w wieku 7 – 12 lat. To profilaktyka skupiona wokół przemocy przedstawionej w mediach. Program ma charakter edukacyjny, jego zadaniem jest zapobieganie zjawisku agresji u uczestników. Zajęcia mają charakter spotkań dla dzieci z pedagogiem szkolnym, w czasie których są zapoznawani z wiedzą dotyczącą zagrożeń związanych z niewłaściwym korzystaniem z mediów.
Program Wczesnej Profilaktyki Cukierki jest propozycją zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej skierowanej do dzieci w wieku 6 – 10 lat. Ma charakter edukacyjny, jego zadaniem jest uczenie dzieci dystansu do osób nieznajomych, które w jakikolwiek sposób mogą zagrażać ich zdrowiu i bezpieczeństwu. Podczas zajęć z dziećmi pedagog szkolny zapoznaje z wiedzą dotyczącą adekwatnego zachowania w sytuacjach ryzykownych, odpowiedniego uczenia asertywności. Założeniem programu jest zachęcanie do angażowania w zabawę wszystkich dzieci, uczenie empatii, nabywanie umiejętności społecznych, pozytywna solidarność grupowa. Z tego punku widzenia, program ma charakter wychowawczy oraz wyjątkowe znaczenie profilaktyczne.