W czym możemy ci pomóc?

Fundusze Europejskie

Fundusze Europejskie

Mobilność edukacyjna do Macedonii Północnej marzec/kwiecień 2025

Projekt” Escape CLASSroom – gry edukacyjne strategią sukcesu ucznia” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000148815 realizowany jest w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+

W dniach 29 marca5 kwietnia odbyła się druga mobilność edukacyjna do Macedonii Północnej. Odwiedziliśmy szkołę podstawową w miejscowości Gevgelija, która jest naszym partnerem w projekcie „Escape CLASSroom – gry edukacyjne strategią sukcesu ucznia”. Nasza podróż została zrealizowana jako zielona, czyli z wykorzystaniem ekologicznych środków transportu. W działaniach projektowych podczas trwania mobilności uczestniczyło 9 uczniów polskich: Adriana, Emilia, Krzysztof, Wojciech, Jan, Mateusz, Paweł, Robert, Sebastian oraz aż 21 macedońskich: Ana, Valentina, Elena, Georgina, Mimi, Efimija, Natalija, Jagoda, Ana S., Mirjana, Ivana, Mihaela, Marko, Kristijan, Hristijan, Tea, Riste, Tanja, Todor, Emilija, Sofija.

Pierwszego dnia w szkole zostaliśmy niezwykle uroczyście powitani przez społeczność szkolną. Pani Dyrektor Szkoły, Ružica Ikonomova, wygłosiła oficjalne przemówienie w języku angielskim, a para uczniów ubrana w tradycyjne stroje ludowe przywitała nas przepysznym ciastem. Mieliśmy również okazję spróbować lokalnych przysmaków – fig przygotowanych według specjalnej receptury. Po oficjalnym powitaniu nadszedł czas na zabawy integracyjne, podczas których rozładowaliśmy stres związany z przebywaniem w nowym towarzystwie. Następnie nadszedł czas na prezentację partnerskich placówek: najpierw uczniowie macedońscy opowiedzieli o swojej szkole, a następnie polscy o naszym macierzystym ZSP nr 11.

Każdy dzień w macedońskiej szkole był niezwykle ciekawy. Szczególnie zaskakujący okazał się pierwszy kwietnia, Prima Aprilis, który jest obchodzony w Macedonii w niecodzienny sposób. Uczniowie uczestniczą w tym dniu w paradach szkolnych. Każdy oddział klasowy wymyśla specjalnie na tę okazję oryginalne przebranie. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem kreatywności uczniów i nauczycieli, prezentowane stroje były nie tylko pomysłowe, ale również wykonane ekologicznie i niskobudżetowo. Widzieliśmy pralki do prania, pinezki Google Maps, meduzy, kucharzy oraz wiele innych. Kreatywność nie znała tutaj granic. Rokrocznie zespoły klasowe biorą udział w konkursie na najciekawszą maskę (przebranie). Polscy uczniowie również przyłączyli się do zabawy. Kolejne dni w szkole były równie intensywne. Z Krakowa przywieźliśmy gry edukacyjne przygotowane przez naszych uczniów, które niezwykle spodobały się macedońskim kolegom i koleżankom. Sporym wyzwaniem był dla uczniów matematyczny ESCAPE ROOM przygotowany specjalnie na tę okazję przez nauczycielkę matematyki Snezanę. Wszystkim drużynom udało się rozwiązać logiczne zagadki, zwyciężył jednak zespół, któremu udało się to zrobić w najkrótszym czasie. Uczniowie uczestniczyli również w zajęciach informatycznych, plastycznych oraz muzycznych. Ciekawą lekcję przygotowała nauczycielka języka angielskiego, pani Tatjana, udowadniając uczniom jak mocno Wiliam Szekspir przyczynił się do rozwoju współczesnej angielszczyzny. Doskonałym sprawdzeniem wiedzy był quiz interaktywny, który stanowił dla nastolatków ciekawą atrakcję. Bez wątpienia jedną z najlepszych form integracji jest sport. Ta zasada sprawdziła się również podczas naszej współpracy z Macedończykami. Uczniowie wspaniale bawili się biorąc udział w rozgrywkach zespołowych. Aktywności przygotowane przez nauczycieli wychowania fizycznego okazały się sporym wyzwaniem.

Najtrudniejsze jednak zadanie do wykonania przypadło uczestnikom projektu ostatniego dnia: przygotowanie zagadek w formie escape roomu dla drużyny przeciwnej. Uczniowie w zespołach macedońsko – polskich pracowali z niezwykłym zapałem. Wykazali się nie tylko odpowiednim poziomem wiedzy z dziedziny geografii, matematyki, biologii, wiedzy ogólnej, języka angielskiego ale również umiejętnością dobrej organizacji pracy w zespole międzynarodowym. Zadania zostały precyzyjnie przygotowane, a następnie ukryte w kopertach w różnych miejscach na terenie szkoły. Ostatnim wyzwaniem tamtego dnia było rozwiązanie zagadek przygotowanych przez inny zespół. Wszystkim udało się rozszyfrować hasła i podołać temu wyzwaniu. Po wspaniałej zabawie przyszedł czas na pamiątkowe zdjęcia i pożegnanie.

Podczas naszej mobilności realizowaliśmy również niezwykle bogaty program kulturalny. Odwiedziliśmy lokalne centrum kultury, gdzie spotkaliśmy się z miejscowym etnografem. Obejrzeliśmy dwa filmy jego autorstwa związane z folklorem macedońskim. Uczestniczyliśmy również w próbie zespołu młodzieżowego Bojmija, w którym dzieci i młodzież trenują tradycyjne ludowe tańce macedońskie. Pierwszego dnia po zakończeniu aktywności szkolnych udaliśmy się na wycieczkę do pobliskich Salonik. Podczas spaceru zwiedziliśmy najważniejsze atrakcje tego miasta. Oprócz wizyty w sąsiedniej Grecji mieliśmy również okazję zobaczyć Skopje. Zwiedzanie rozpoczęliśmy w miejscu symbolicznym – przed budynkiem dawnego dworca kolejowego. Na jego fasadzie znajduje się zegar wskazujący godzinę, w której w roku 1963 miało miejsce jedno z najtragiczniejszych wydarzeń w historii kraju – trzęsienie ziemi. W tej części miasta zobaczyliśmy również dom najsłynniejszej mieszkanki Skopje – Matki Teresy. W centrum miasta zaskoczyła nas ilość pomników – podobno w Skopje znajduje się ich ponad pięćset. Wiele z nich przedstawia postacie historyczne i narodowe. Szczególnie znany jest ogromnych rozmiarów posąg Aleksandra Wielkiego oraz Porta Macedonia – Łuk Triumfalny liczący ponad 21 metrów wysokości. Przez Kamienny Most przeszliśmy na Stary Bazar – orientalną dzielnicę kamiennych uliczek wypełnioną straganami i maleńkimi sklepikami, której historia sięga XII wieku. W Skopje odwiedziliśmy jeszcze Muzeum Archeologiczne oraz Muzeum Walki Macedońskiej, w którym dowiedzieliśmy się sporo na temat skomplikowanej historii tego niewielkiego kraju i jego dążeń do utworzenia własnego państwa narodowego na Bałkanach.

Tydzień spędzony w Gevgeliji minął nam bardzo szybko. W naszej partnerskiej szkole czuliśmy się wspaniale. Szkolne korytarze są tam niezwykle kolorowe, ozdobione rysunkami namalowanymi przez uczniów, na partnerze znajduje się przestronna kawiarenka, w której można spędzić przerwę. Na zewnątrz znajduje się plac sensoryczny, zaprojektowany i zbudowany przez nauczycieli. Szkoła jest miejscem, które gromadzi i przyciąga lokalną społeczność. Nie tylko budynek szkolny zrobił na nas duże wrażanie, ale przede wszystkim ogromna serdeczność, gościnność i życzliwość Macedończyków. Podczas mobilności zrodziły się nowe pomysły na kolejne wspólne projekty, dlatego jesteśmy przekonani, że nasza współpraca będzie kontynuowana.

Mobilność edukacyjna do Macedonii Północnej była wspaniałym i cennym doświadczeniem, o czym relacjonują nasi uczniowie:

Sebastian: Trzy tygodnie temu uczestniczyłem w edukacyjnej mobilności finansowanej ze środków Unii Europejskiej. Podczas wyjazdu mieliśmy wiele okazji do rozwijania umiejętności mówienia po angielsku. Pracowaliśmy w grupach razem z uczestnikami z Macedonii, co było ciekawym i inspirującym doświadczeniem. Dzięki wspólnej pracy uczyliśmy się nie tylko języka, ale też współpracy i otwartości na inne kultury. Cała wycieczka była bardzo interesująca i dała mi dużo motywacji do dalszej nauki. Zdecydowanie chciałbym wziąć udział w podobnym projekcie w przyszłości.

Emilia: Z całą szczerością chce powiedzieć, że podobał mi się wyjazd do Macedonii Północnej. To był bardzo miły czas spędzony z uczniami mojej szkoły, ale także z uczniami ze szkoły macedońskiej. Dzięki temu poznałam nowych ludzi i polepszyłam swoje umiejętności w języku angielskim. Chętnie wzięłabym udział w takiej mobilności raz jeszcze.

Wojtek: Moim zdaniem wyjazd do Macedonii Północnej był możliwością był w ciekawy sposób poznać osoby w moim wieku z innego kraju ich kulturę oraz tradycje, mogłem także poćwiczyć umiejętności używania języka angielskiego w praktyce.

Paweł: Wyjazd do Macedonii Północnej bardzo rozwinął moją umiejętność mówienia w języku angielskim oraz spełnił moje marzenie związane z wyjazdem za granicę państwa polskiego. Miałem okazję poznać wspaniałych i miłych ludzi oraz mogłem poznać świetne metody nauczania w Macedonii Północnej. Poznałem paru nowych przyjaciół i nadal mam okazję z nimi rozmawiać przez internet dodatkowo ćwicząc język angielski. Wyjazd ten na długo pozostawi po sobie świetne wspomnienia.

Mateusz: Bardzo mi się podobało w Macedonii, dużo się nauczyłem. Poznałem również tamtejszą kulturę. Podszkoliłem język angielski i poznałem nowych przyjaciół i dobrze spędziłem czas.

Jan: Według mnie wyjazd był bardzo udany i dobrze zorganizowany. Za każdym razem było wszystko zawsze ustalone. Ogólnie poznałem tam wiele wspaniałych osób, z którymi mogłem łatwo porozmawiać używając języka angielskiego. Podczas tej wycieczki nauczyłem się wiele o kulturze macedońskiej i o jej historii, przy okazji nauczyłem się też wielu nowych zwrotów i słówek po angielsku. To było naprawdę niesamowite przeżycie i będę tę wycieczkę pamiętał do końca swoich dni.

Krzysztof: W Macedonii najbardziej mi się podobało zwiedzanie różnych ciekawych muzeum o macedońskiej historii i sztuce. Poznałem tam nowe osoby przy czym coraz płynniej i lepiej mówię po angielsku. Zobaczyłem jak wygląda kraj i kultura Macedończyków. Spełniłem moje jedno z wielu marzeń jakim był wyjazd za granicę.

Przygotowania do mobilności do Macedonii Północnej

Uczestnicy mobilności edukacyjnej do Macedonii Północnej przygotowują się kulturowo i językowo do zbliżającego się wyjazdu. Wzięli udział w zajęciach poprowadzonych przez wolontariuszy Ettę i Giacomo, podczas których poznali podstawowe informacje na temat tego kraju, jego geografii oraz stolicy. Wolontariusze opowiedzieli również o miasteczku Gevgelija, w którym znajduje się nasza partnerska szkoła. Podczas zajęć uczniowie poznali podstawowe zwroty w języku macedońskim.

Kreatywni uczniowie klas siódmych i ósmych

Uczniowie klas siódmych i ósmych wykazali się niezwykłą kreatywnością, talentami plastycznymi oraz pomysłowością podczas przygotowywania własnych gry edukacyjnych w języku angielskim zawierających zagadnienia z zakresu matematyki, biologii, geografii, historii oraz wiedzy ogólnej. Niektóre z nich stworzono przy użyciu drukarki 3D. Do każdej gry opracowano instrukcję w języku angielskim. Gry zostaną wykorzystane podczas mobilności do partnerskiej szkoły w Macedonii Północnej oraz w trakcie zajęć lekcyjnych w ZSP nr 11 w Krakowie.

Mobilność edukacyjna do Zagrzebia – październik 2024

W dniach 20 -26 października odbyła się pierwsza mobilność edukacyjna do Chorwacji. Odwiedziliśmy szkołę podstawową Žitnjak w Zagrzebiu, która jest naszym partnerem w projekcie „Escape CLASSroom – gry edukacyjne strategią sukcesu ucznia”. W działaniach projektowych podczas trwania mobilności uczestniczyło 9 uczniów polskich: Kamila, Kinga, Mariia, Vlada, Jakub, Błażej, Mihail, Karol, Michał oraz 9 chorwackich: Marina, Dora, Gabrijela, Dora, Karla, Tomislav, Adrian, Kristiano, Patrik oraz Leonardo. Podczas pierwszego dnia pobytu w szkole partnerskiej uczniowie wzięli udział w zabawach integracyjnych, które przełamały bariery nieśmiałości. Polscy uczniowie przedstawili młodym Chorwatom przygotowane wcześniej prezentacje. Kinga, Kamila oraz Jakub opowiedzieli o naszym mieście, zapoznali również słuchaczy z legendą o hejnale mariackim. Atrakcje Krakowa, jak również inne ciekawe miejsca Małopolski, zarekomendował również Karol. Vlada, Mariia i Mihail szczegółowo przybliżyli naszą szkołę prezentując zdjęcia sal lekcyjnych oraz innych pomieszczeń w budynku, jak również terenu wokół szkoły. Interesująca była również prezentacja Michała i Błażeja, którzy zaznajomili chorwackich rówieśników z najważniejszymi informacjami na temat Polski, nakreślili sylwetki znanych Polaków oraz przybliżyli najpopularniejsze dyscypliny sportowe w naszym kraju. Podczas pierwszego spotkania uczniowie oraz nauczyciele rozwiązali również kwestionariusz, w którym określili swoje oczekiwania i cele związane z mobilnością.

Drugiego dnia uczestniczyliśmy w zajęciach matematycznych. Gry logiczno – matematyczne rozgrywane w parach były nie lada wyzwaniem. Trzeciego dnia naszej mobilności w chorwackiej szkole uczestniczyliśmy w zajęciach przygotowanych przez nauczycielkę języka angielskiego oraz włoskiego, Melanię. Uczniowie pracowali w kilkuosobowych grupach, ich zadaniem było rozwiązywanie quizów zawierających pytania z geografii, historii, biologii oraz wiedzy ogólnej. W kolejnym bloku zadaniowym międzynarodowe zespoły zmierzyły się z zagadkami logicznymi w formie escape roomu. Uczniowie wykazali się umiejętnością logicznego myślenia, wyszukiwania informacji oraz współpracy w zespole międzynarodowym. Tamtego dnia uczniowie mieli okazję przekonać się jak ważna jest chemia w codziennym życiu podczas niezwykłego pokazu przygotowanego przez koordynatorkę Mariję. Czwartek był równie intensywnym dniem dla uczestników projektu. Przed południem młodzi Chorwaci zaprosili nas na lekcję geografii na temat swojej ojczyzny. Następnie uczniowie dobrani w chorwacko – polskie pary przygotowali prezentacje na temat parków narodowych. Następnie polscy uczniowie zaprezentowali uczniom gry, które przygotowali wcześniej na potrzeby projektu. Po przerwie na lunch rozpoczęli pracę w grupach: opracowanie zadań w formie zagadek, którą kontynuowali w piątek rano. Ostatnim elementem przygotowań było ukrycie w rozmaitych szkolnych pomieszczeniach kopert z zadaniami. Wreszcie rozpoczęliśmy grę w międzynarodowych zespołach. Poszukiwanie kopert, rozwiązywanie zagadek, rywalizacja, limit czasu, wywołały niezwykłe emocje wśród uczniów. Podczas tego zadania uczniowie przekonali się jak ważna jest umiejętność współpracy w grupie, pomysłowość, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań. Wszystkie zespoły ukończyły zadanie, chociaż nie obyło się bez trudności i chwil zwątpienia. Po zakończonej grze przyszedł czas na podsumowanie i ewaluację działań z całego tygodnia. Ostatnie chwile w szkole wypełniły nam pamiątkowe zdjęcia, wręczanie upominków, uściski…

Podczas mobilności zagranicznej uczniowie mieli okazję wziąć udział w bogatym programie kulturalnym, dzięki czemu poszerzyli wiedzę na temat historii, geografii, tradycji i obyczajów w Chorwacji. Zagrzeb to miasto wielu kulturalnych instytucji, znajduje się w niej ponad 50 rozmaitych muzeów! Odwiedziliśmy kilka z nich, w tym Muzeum Iluzji, gdzie znajduje się  ponad 70 eksponatów, które umożliwiają zwiedzającym dokonanie pozornie niemożliwego, opowiadając o tym, jak działa ludzki mózg i zmysły. Wszystkie atrakcje pełnią tam funkcję zarówno rozrywkową, jak i edukacyjną, dlatego wizyta w tym muzeum była niezwykle ciekawa.

Eksponaty strażackie, samochody, szybowce, samoloty, okręt podwodny CB-20, lokomotywy, tramwaje, silniki parowe, mniejsze przedmioty codziennego użytku to tylko przykłady przedmiotów, które młodzież miała okazję zobaczyć w Muzeum Techniki Nikoli Tesli. To muzeum gromadzi przede wszystkim urządzenia naukowe i techniczne używane w historii kraju. Szczególnie interesująca jest wystawa – szklany ul z żywymi pszczołami, których życie i pracę można swobodnie oglądać na żywo. Uczniowie wzięli udział również w niezwykłym pokazie doświadczeń w Gabinecie Demonstracyjnym. Prowadzący przybliżył słuchaczom sylwetkę genialnego wynalazcy Nikoli Tesli, który był twórcą, m.in. prądnicy prądu przemiennego, dynama rowerowego, baterii słonecznych, silnika elektrycznego oraz elektrowni wodnej. Pokaz był fascynującą lekcją fizyki – widzowie mieli okazję zobaczyć niezwykle ciekawe doświadczenia, a najodważniejsi wśród publiczności – Błażej i Mihail, wziąć w nich udział.

Muzeum Miasta Zagrzebia, które mieści się w odrestaurowanym zabytkowym zespole dawnego klasztoru klarysek, odwiedziliśmy w piątkowe popołudnie. Można zobaczyć w nim bogatą kolekcję eksponatów związanych z chorwacką stolicą. Pani przewodnik z niezwykłym entuzjazmem opowiedziała nam o najważniejszych wydarzeniach dotyczących historii Zagrzebia. Ostatni punkt programu kulturalnego stanowiło Muzeum Zerwanych Więzi, które jest jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc w Zagrzebiu. Oryginalne, ponieważ jest to jedyne tego rodzaju muzeum na świecie. Można znaleźć tam pamiątki związane z zerwanymi relacjami: pierścionki zaręczynowe, zdjęcia, listy, prezenty oraz opisy historii z nimi związanych: niektóre smutne, niektóre zabawne, a niektóre tragiczne.

Zagrzeb to również miasto wielu parków. Podczas wtorkowego popołudnia odwiedziliśmy jeden z najsłynniejszych – Park Maksimir, zaprojektowany w stylu angielskim. Na jego 316 hektarach znajduje się pięć jezior, kilka strumieni, pawilonów i łąk oraz miejskie zoo. Przepiękna słoneczna pogoda, która towarzyszyła nam tamtego dnia, pozwoliła na popołudniowy relaks na ławce pośród pięknej jesiennej przyrody. W sąsiedztwie parku zobaczyliśmy jeszcze jedną atrakcję – stadion Maksimir, na którym swoje mecze rozgrywa Dinamo Zagrzeb i reprezentacja Chorwacji.

Wtorkowym punktem programu kulturalnego był również spacer w sercu miasta z przewodnikiem. Zwiedzanie rozpoczęliśmy pod katedrą Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, która zaliczana jest do najbardziej monumentalnych budowli sakralnych w Chorwacji. Masywna i wysoka – widoczna jest z wielu miejsc w Zagrzebiu. Niestety podczas trzęsienia ziemi w roku 2020 została zniszczona, dlatego obecnie zwiedzanie wnętrza z powodu prac remontowych nie jest możliwe. Następnie Dotarliśmy na Targ Dolac, gdzie na dużym placu można zakupić od rolników świeże lokalne produkty.  Kolejne miejsca, które zobaczyliśmy podczas zwiedzania to średniowieczna Kamienna Brama, plac i kościół Świętego Marka z charakterystycznym dachem ułożonym z czerwonych, białych i niebieskich dachówek, budynek sądu i parlamentu. Spacer zakończyliśmy na placu bana Josipa Jelačicia otoczonym secesyjnymi i modernistycznymi kamienicami. To bardzo popularne miejsce spotkań Chorwatów i jedna z głównych atrakcji Zagrzebia. Podczas pobytu w mieście nie mogliśmy sobie odmówić skorzystania z kolejki linowej (Zagrebačka uspinjača), która należy do jednych z najkrótszych w Europie. Długość trasy to zaledwie 66 metrów, a czas wjazdu to 1 minuta. Na górze zobaczyliśmy  wieżę Lotrščak – okazałą budowlę z codzienną salwą armatnią i punktem obserwacyjnym z panoramicznym widokiem na miasto. 

Mobilność edukacyjna do Zagrzebia była wspaniałym i cennym doświadczeniem dla uczniów. Podczas działań projektowych:

– podnieśli kompetencje w zakresie posługiwania się językiem angielskim. Język angielski towarzyszył im przez cały czas, przełamali barierę w mówieniu i przekonali się, że dziś to podstawowe narzędzie do komunikacji wśród młodych Europejczyków;

– poszerzyli wiedzę z rozmaitych przedmiotów szkolnych dzięki wykorzystaniu gier interdyscyplinarnych;

– zwiększyli motywację do nauki, odkrywania własnych pasji i rozwijania zainteresowań dzięki metodom wykorzystanym podczas działań projektowych;

– po raz pierwszy współpracowali w środowisku międzynarodowym, w którym doskonali umiejętność współpracy w grupie, rozwiązywania konfliktów, pokonywania trudności;

– podczas rozwiązywania zagadek i łamigłówek wykazywali się umiejętnością logicznego myślenia, selekcji informacji, poszukiwania alternatywnych rozwiązań;

– nawiązali nowe przyjaźnie z chorwackimi rówieśnikami;

– doskonalili kompetencje psychologiczne – radzenie sobie w sytuacjach stresujących takich jak: przedstawienie prezentacji w obcym języku;

– podnieśli kompetencje cyfrowe podczas przygotowywania prezentacji oraz wykonywania innych zadań podczas mobilności;

– poszerzyli wiedzę na temat Chorwacji, jej historii, geografii i kultury;

– kształtowali postawę otwartości wobec innych narodowości, zwyczajów i tradycji;

– wzrosła ich świadomość na temat korzystania z możliwości, które stwarza członkostwo w Unii Europejskiej;

– dla nauczycielek biorących udział w mobilności pobyt w zagranicznej szkole był doskonałą okazją do wymiany doświadczeń z tamtejszymi nauczycielami, wzbogacenia warsztatu pracy o nowe metody i techniki, poznania pracy tamtejszej szkoły;

Bardzo podobała mi się możliwość komunikacji z innymi ludźmi w języku angielskim. Czuję, że rozwinąłem się w tym zakresie.” Karol

Bardzo się cieszę, że pojechałem do Chorwacji. Byłem tam pierwszy raz. Bardzo podobało mi się zwiedzanie miasta i uczestniczenie w różnych aktywnościach”. Mihail

Bardzo mi się podobała mobilność do Chorwacji. Ciekawie spędzaliśmy czas, mieliśmy okazję nauczyć się czegoś nowego. Jestem szczęśliwa, że miałam taką możliwość.” Vlada

Najbardziej podobało mi się poznanie nowych osób. Udało mi się wykorzystać umiejętność posługiwania się językiem angielskim w praktyce. Bardzo podobał mi się ten wyjazd.” Michał

Było super! Poznałem nowych przyjaciół, spędziłem świetnie czas, zwiedziłem piękne miejsca  i sporo się nauczyłem”. Jakub

Wyjazd do Chorwacji nauczył mnie porozumiewania się z ludźmi w obcym języku, poprawiła się moja znajomość języka angielskiego. Poznałam przecudownych uczniów z Chorwacji, zobaczyłam ciekawe miejsca w Zagrzebiu.” Kamila

Wyprawa do Chorwacji była dla mnie ciekawym doświadczeniem. Poznałam nowych ludzi, sporo się nauczyłam. Myślę, że udoskonaliłam swój angielski i przełamałam bariery w mówieniu podczas komunikowania się z chorwackimi uczniami. Nie jest dla mnie problemem „przełączyć się” teraz na język angielski. Wszystko wspominam do teraz, a kontakty z dziećmi nie urwały się.”

Kinga

Podczas mobilności w Zagrzebiu poznałem wielu ciekawych ludzi. Mogłem poprawić swoją umiejętność w posługiwaniu się językiem angielskim. Zwiedziłem piękne i interesujące miasto.”

Błażej

Wyjazd do Chorwacji umożliwił mi poznanie innej kultury i znalezienie nowych przyjaciół. Oprócz tego miałam okazję komunikować się w języku angielskim. Zwiedziliśmy dużo ciekawych muzeów i miejsc. Jestem wdzięczna za możliwość wzięcia udziału w tej mobilności. Lubię podróżować i zwiedzać nowe miejsca, ale ten wyjazd był wyjątkowy, ponieważ nauczył mnie pewnej odpowiedzialności”.

Mariia

Projekt” Escape CLASSroom – gry edukacyjne strategią sukcesu ucznia” o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000148815 realizowany jest w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+

 

Przygotowanie kulturowe na Uniwersytecie Jagiellońskim

7 października 2024 roku grupa uczniów z klasy 8a i 8b w ramach przygotowania do mobilności grupowej w Chorwacji wzięła udział w niecodziennej lekcji w Instytucie Filologii Słowiańskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajęcia kulturowe dla naszych ósmoklasistów przeprowadziła kroatystka, dr Aleksandra Wojtaszek, która przybliżyła uczniom najważniejsze zagadnienia związane z historią, geografią, kuchnią Chorwacji. Dowiedzieliśmy się, że Chorwacja to mały kraj liczący niecałe cztery miliony mieszkańców, jednak bardzo różnorodny i bogaty kulturowo. Znajduje się w nim ponad 1200 wysp i wysepek. Z prezentacji zapamiętaliśmy również, że to właśnie w Chorwacji wynaleziono krawat – wywodzi się on z chorwackiego stroju narodowego jeszcze z czasów starożytnych. Najpierw był chustą, którą żona wiązała żołnierzowi na szyi przed wyprawą na wojnę, a dopiero w XVII wieku zyskał postać bardziej zbliżoną do obecnych krawatów. Z kolei Zagrzebianin Slavoljub Penkala (1871-1922) w 1906 r. wynalazł ołówek automatyczny i rodzaj pióra wiecznego. Wynalazcą daktyloskopii, metody pomagającej wykrywać przestępców na podstawie odcisków palców, był mieszkaniec Hvaru Ivan Vučetić, natomiast od Dalmacji pochodzi nazwa rasy pięknych, białych psów z licznymi czarnymi łatkami – dalmatyńczyków. W drugiej części zajęć odbyła się lekcja języka, w czasie której ósmoklasiści nauczyli się podstawowych zwrotów grzecznościowych oraz słów po chorwacku. Przeprowadziła lektorka Matea Lacmanović. Zwróciła również uwagę na słowa należące do tzw. false friends  (słowa, które pozornie wydają się mieć podobne znaczenie do polskiego, jednak znaczą zupełnie coś innego), takie jak:  chorwacka godina – po polsku: rok, czy też chorwacki listopad, czyli po polsku październik.

Tworzenie gier edukacyjnych

Uczniowie przygotowujący się do mobilności edukacyjnej do Chorwacji realizowanej w ramach projektu „Escape CLASSroom – gry edukacyjne strategią sukcesu ucznia” stworzyli własne gry planszowe w języku angielskim zawierające zagadnienia z zakresu matematyki, biologii, geografii, historii oraz wiedzy ogólnej. Do każdej gry opracowano instrukcję w języku angielskim. Gry zostaną wykorzystane podczas mobilności do partnerskiej szkoły w Zagrzebiu oraz w trakcie zajęć lekcyjnych w ZSP nr 11 w Krakowie.

Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS 2021-2027) to następca Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER 2014-2020). Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest jednym z beneficjentów nowego programu. FRSE prowadzi projekty wspierające m.in. szkolenia kadry kształcenia zawodowego, zagraniczne staże dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych, mobilności uczniów i kadry edukacji szkolnej znajdującej się w niekorzystnej sytuacji (tzw. osób o mniejszych szansach), a także rozwój współpracy i koordynacji na szczeblu krajowym i regionalnym w zakresie uczenia się przez całe życie. W ramach programu FERS realizowane są projekty „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”.

Zespół Szkolno – Przedszkolny nr  11 otrzymał dofinansowanie projektu ”Escape CLASSroom – gry edukacyjne strategią  sukcesu ucznia”. Nadrzędny cel projektu to zwiększenie motywacji do nauki wśród uczniów oraz uatrakcyjnienie procesu nauczania. Poprzez działania prowadzone z organizacjami uczestniczącymi  wymienimy dobre praktyki w tym obszarze oraz utworzymy gry edukacyjne o charakterze interdyscyplinarnym. Ponadto udział w projekcie ma na celu: zintegrowanie społeczności szkolnej na rzecz współpracy międzynarodowej, otwarcie się uczniów na inne tradycje, kultury, umiejętność odnalezienia się w nowych, nieschematycznych sytuacjach, kształtowanie umiejętności dzielenia się własnym dziedzictwem kulturowym, narodowym i propagowanie go w Europie jako istotnej części dziedzictwa europejskiego, promowanie działań proekologicznych, podniesienie umiejętności  i rozwój kadry nauczycielskiej. Organizacje uczestniczące w projekcie to: Primary School Zitnjak z Chorwacji, MunicipalPrimary School VLADO KANTARDZIEV z Macedonii Północnej oraz 4o DIMOTIKO SXOLEIO VOULAS z Grecji. Czas trwania projektu to 18 miesięcy.

Skip to content