Laboratoria Przyszłości

Grudzień 2024 r.

Obserwacje mikroskopowe Mikroskop i mikroskopowanie

Przed świętami uczniowie klasy 6 c oraz 6d w ramach nawiązania do bezkręgowych zwierząt i ich cech budowy ustawiali preparaty: odnóży muchy, jaj tasiemca, glisty ludzkiej, bąblowca itp. Uczniowie porównywali widziany obraz na różnych powiększeniach.
Przy tej okazji przypominamy- jak ustawić mikroskop.
1. Wyczyścić części optyczne mikroskopu
2. Ustawić obiektyw o najmniejszym powiększeniu
3. Włączyć źródło światła
4. Umieścić preparat na stoliku
5. Za pomocą śruby makrometrycznej zbliżyć obiektyw do preparatu
6. Za pomocą śruby mikrometrycznej ustawić ostrość obrazu
7. Aby obejrzeć preparat pod większym powiększeniem, zmienić obiektyw a następnie ustawić ostrość widzenia za pomocą śruby mikrometrycznej.

W grudniu również korzystaliśmy z nowych mikroskopów zakupionych w ramach Laboratoriów Przyszłości.

Tańczyć każdy może trochę lepiej lub trochę gorzej, ale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi… Bo chodzi o ruch 🙂

Korzystając z zestawów Lego Education uczniowie klasy 6 na lekcji informatyki zbudowali tancerza breakdance, a następnie nauczyli go tańczyć tworząc odpowiedni program. To była świetna zabawa 🙂

Listopad 2024 r.

Pod koniec listopada uczniowie klasy 6d na lekcji informatyki korzystali z klocków Lego. Zbudowali osobistego trenera, którego zadaniem było liczenie wykonywanych brzuszków. Każdy z trenerów miał do wykonania to samo zadanie, ale nie każdy miał siłę wykonać więcej niż jeden brzuszek 😉 Mimo tego podczas budowania i programowania uczniowie mieli dużo radości. Tylko trenerzy strasznie się zmęczyli… 😉

Październik 2024 r.

Chętni uczniowie klas: 6a,b,c,d na lekcji biologii  poświęconej tkankom zwierzęcym, w ramach przypomnienia zasad mikroskopowania podejmowali się próby ustawienia mikroskopu wraz z preparatami tak, aby można było zobaczyć w polu widzenia odpowiednie tkanki: chrzęstną, kostną oraz płynną. Mikroskopowanie wymaga cierpliwości i skupienia.

Korzystaliśmy z nowych mikroskopów zakupionych w ramach Laboratoriów Przyszłości.

Wrzesień 2024 r.

Na lekcji chemii uczniowie klas siódmych, w małych zespołach wykonywali doświadczenie pt. „Mocna herbata”, którego celem było zaobserwowanie jak zawarte w herbacie pochodne taniny zmieniają barwę pod wpływem pH oraz zapoznanie z prawidłowym i bezpiecznym wykorzystaniem wyposażenia pracowni chemicznej. Uczniowie korzystali ze sprzętu laboratoryjnego, który został zakupiony ze środków, jakie to otrzymała szkoła w ramach wsparcia finansowego programu edukacyjno-technologicznego pt. „Laboratoria przyszłości”. Takie zajęcia przede wszystkim rozwijają kompetencje i talenty uczniów oraz pomagają nauczycielowi w rozbudzeniu zainteresowania przedmiotem.  

Czerwiec 2024 r.

Na pomoc!

Uczniowie klasy 6 na lekcji informatyki próbowali rozwiązać problem z wykorzystaniem klocków LEGO EDUCATION i czujnika kolorów. Świetnie sobie poradzili, a przy okazji mogli ponownie korzystać z klocków lego i sprawdzać swoją kreatywność 🙂

Maj 2024 r.

Naukowe rozciąganie

Dopasowanie wartości na wykresach i badanie błędu pod kątem jakościowym.

Jak można sprawdzić, czy ruch jest precyzyjny? Jak można zapisać na wykresie wartości przedstawiające rzeczywisty ruch? Uczniowie klas ósmych na lekcji informatyki  zbudowali inteligentną obręcz do jogi z klocków LEGO EDUCATION. Następnie ćwiczyli ze zbudowanym przyrządem i obserwowali pojawiające się punkty na wykresie liniowym. Na podstawie doświadczenia z obręczą byli w stanie określić, jak precyzyjne były ich ruchy. Na lekcji połączyliśmy prawa fizyki z aktywnością sportową i … zabawą z klockami LEGO.

Co to takiego?

Wiesz, co to jest? Na pewno wykombinujesz, do czego można go wykorzystać.

Uczniowie klas 8 na lekcji informatyki budowali przyrząd z klocków LEGO EDUCATION, a następnie próbowali ustalić, do czego może się przydać. Choć budowanie czasem było problematyczne, to i tak świetnie sobie poradzili 🙂 Wykazali się też olbrzymią kreatywnością, starając ustalić, do czego ten przyrząd może służyć. 

Kwiecień 2024 r.

Uczniowie klas 8 współpracując
trafiają do bramki 🙂

Czy łatwo jest trafić do bramki? Każdy, kto kiedyś próbował, powie, że nie. Tutaj liczy się współpraca i precyzja. Uczniowie klas 8 mogli się o tym przekonać. Podczas lekcji informatyki zbudowali z klocków Lego Education gracza oraz bramkę. Następnie zaprogramowali tak gracza, aby trafił do bramki. Na początku było trochę problemów z celnością, ale przy pełnej współpracy uczniowie zaprogramowali gracza, który wykazał się perfekcją. Zobaczcie sami 🙂

Marzec 2024 r.

Drukarka 3D 

Drukarka 3D daje nam dużo możliwości. Teoretycznie można wydrukować już prawie wszystko. Uczniowie klas 7 spróbowali swoich sił w projektowaniu przedmiotów, które później drukowali. Nie zawsze było łatwo, zwłaszcza, że projekt wymaga dokładności i precyzji. Jednak uczniowie świetnie sobie poradzili 🙂

Luty 2024 r.

Dzień naukowca bez robotów – niemożliwe 😉

Podczas II Szkolnego Dnia Naukowców uczniowie sprawdzali, czy łatwo jest dawać polecenia robotowi – Photonowi i czy zawsze wykona wszystko to, co my chcemy. Dodatkowo starsi uczniowie próbowali zbudować rampę pod różnym kątem, po której rowerzysta miał wjechać. Przy okazji mieliśmy możliwość sprawdzić, jak zmienia się prędkość podczas jazdy pod górę. 

To był dzień pełen niespodzianek i nauki przez zabawę 🙂

Styczeń 2024 r.

Klocki Lego na lekcjach informatyki? Czemu nie 🙂

Uczniowie klas 5 mieli okazję zamienić się w konstruktorów i programistów robotów. Podczas lekcji budowali pojazdy, które później zaprogramowali tak, aby się poruszały. To była interesująca lekcja – szkoda, że tak szybko się skończyła…

Grudzień 2023 r.

Czy robot może zatańczyć tak, jak mu zagramy?

Uczniowie klas 7 mieli okazję sprawdzić, czy robot, którego zbudowali z klocków Lego Education będzie poruszał się w rytm muzyki. Oczywiście oprócz zbudowania robota musieli go jeszcze odpowiednio zaprogramować.

Było przy tym mnóstwo zabawy 🙂

Listopad 2023 r.

Lekcja chemii  – Badanie pH 

Zakupione w ramach inicjatywy „Laboratoria Przyszłości” elementy wyposażenia pracowni chemicznej  umożliwiają przeprowadzanie doświadczeń, eksperymentów i projektów edukacyjnych.

 Uczniowie klas 8 na lekcji chemii określali odczyn roztworów różnych produktów z najbliższego otoczenia. Dzieci uczą się samodzielnie myśleć, wykonywać polecenia, wyciągać wnioski. Lekcje są prowadzone w sposób ciekawy, twórczy, angażujący uczniów.

Październik 2023 r.

Podczas tygodnia kodowania uczniowie na nowo mieli okazję popracować z klockami i robotami. Na lekcjach informatyki zamieniali się w prawdziwych programistów i poruszali robotami przez siebie zbudowanymi. Uczniowie klas 5 poznali naszego „Stefana” i wdawali mu polecenia do wykonania. Było duuuużo radości 🙂

Wrzesień 2023 r.

Aktywna lekcja biologii w klasach 5-tych. Uczniowie z wykorzystaniem zestawów preparacyjnych, dołączonych do mikroskopów nauczyli się wykonywać preparaty mikroskopowe – preparaty świeże z epidermy cebuli, następnie za pomocą mikroskopów przeprowadzili obserwacje mikroskopowe tych preparatów.

Maj 2023 r.


Uczniowie klasy 6a w końcu się doczekali 🙂 Oni również mieli okazję „pobawić się” w budowniczych i programistów. Na lekcji informatyki z klocków Lego Education zbudowali piękne roboto-pojazdy, które po zaprogramowaniu poruszały się. Zdarzało się, że roboty wymykały się spod kontroli i zaczynały chaotycznie się poruszać, ale uczniowie nad nimi zapanowali 🙂 Oto efekty ich pracy.

Zaraz po majówce, uczniowie klas piątych na lekcji informatyki zapoznali się z klockami Lego Education. Podczas lekcji, pracując w parach, zbudowali i zaprogramowali roboty. Każdy z nich był oryginalny. Najwięcej radości sprawiło uczniom wprowadzenie robotów w ruch. Zobaczcie, jak z dumą prezentują efekty swojej pracy.

Kwiecień 2023 r.

Uczniowie klas piątych mieli okazję pracować z klockami Lego Education. To była zupełnie inna lekcja, która sprawiła im sporo radości. Zbudowali i zaprogramowali roboty, które się poruszały. Z dumą zaprezentowali efekty swojej pracy. Zobaczcie sami.

Marzec 2023 r.

Uczniowie klasy 7c mieli okazję na lekcji informatyki zamienić się w konstruktorówi programistów. Do dyspozycji mieli klocki Lego education oraz wiedzę i pomysłowość. Roboty miały poruszać się do przodu np. skacząc. W dwuosobowych zespołach powstały fantastyczne urządzenia, niektóre nawet otrzymały imię – Rupert 🙂 Uczniowie wg własnego pomysłu konstruowali „odnóża” robotów, które czasami sprawiały niespodziankę. Jednak była to ważna lekcja przez świetną zabawę. Zobaczcie, jak kreatywni są uczniowie klasy 7c i jak poradzili sobie z zadaniem.

Luty 2023 r.

Uczniowie klasy 8c spróbowali swoich sił w robotyce. Wspólnymi siłami zbudowali trenera Leonarda i zaprogramowali go. Jego zadaniem było robienie brzuszków i liczenie ich. Było tyle elementów do połączenia, ale na szczęście się udało 🙂 Najwięcej radości było wtedy, jak po uruchomieniu robota on… zadziałał 😉

Styczeń 2023 r.

Uczniowie klas 6, 7 i 8 tuż przed feriami mieli okazję sprawdzić, czy łatwo jest wydawać polecenia robotowi. Tym razem lubiany przez uczniów Photon o wielu imionach miał za zadanie narysować figury geometryczne. Okazało się, że zadanie nie do końca jest takie proste, ale za to było dużo zabawy 🙂 Zobaczcie efekty tych starań.

Grudzień 2022 r.

W grudniu kontynuowaliśmy zajęcia z Robotem Photonem. Uczniowie mogli zapoznać się z jego dodatkowymi możliwościami.
Podczas zajęć informatyki wykorzystywaliśmy również drukarkę 3D ucząc się jej funkcji oraz zasad drukowania. Zastosowany sprzęt pozwolił na urozmaicenie lekcji informatyki oraz cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów.

Listopad 2022 r.

Laboratoria Przyszłości w naszym przedszkolu

 

 

 

Uczniowie klas 4 – 8 w ubiegłym tygodniu mieli okazję poznać nowego Robota – Photona. Każda klasa nadała mu wyjątkowe imię. Robot nazwany przez uczniów m.in. Stefanem, Georgiem, Szkolusiem – urozmaicił lekcje informatyki. Uczniowie mieli okazję sprawdzić, co Szkoluś potrafi a następnie zaprogramować jego ruchy, wydawane dźwięki oraz kolory oczu i czułek. Do tego celu wykorzystaliśmy fiszki do programowania oraz znane już uczniom – środowisko Scratch. Każdy miał okazję sprawdzić, jak robot wykonuje jego polecenia. 



Klasa 5D na lekcji poświęconej obserwacjom mikroskopowym dobrała się w pary, każda para otrzymała zestaw narzędzi preparacyjnych oraz mikroskop, przygotowała  preparat świeży z wykorzystaniem  liścia  moczarki kanadyjskiej, następnie  przeprowadzono obserwacje mikroskopowe ruchów cytoplazmy i zawieszonych w niej składników. Korzystaliśmy z nowych mikroskopów zakupionych w ramach Laboratoriów Przyszłości 

Październik 2022 r.







Lekcja mikroskopowania przeprowadzona w klasie 5A 

Poznanie budowy mikroskopu, następnie nauka mikroskopowania, wszystko na naszym nowym sprzęcie zakupionym w ramach Laboratoriów Przyszłości.

Wrzesień 2022 r.

 

 

 

 

Klasy 7 zaczęły lekcje chemii w całkiem nowej pracowni chemicznej. Świeżutka pracownia powstała m.in. dzięki Laboratoriom Przyszłości.
Uczniowie klas 7 mogli samodzielnie sprawdzić właściwości wybranych substancji. Nauka przez doświadczenie zawsze jest najciekawsza, uczy samodzielności, formułowania hipotez i wyciągania wniosków.

Skip to content