Projekt „#Ogarniam życie, bo…”

OGARNIAM ŻYCIE, BO….

„Ogarniam życie, bo….” to kampania zainicjowana przez Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie, samorządowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne, Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa oraz kilka innych ważnych instytucji . Jej celem jest wyjście naprzeciw pilnym potrzebom dzieci i młodzieży, które po okresie pandemii i spowodowanej nią izolacji, borykają się z różnego rodzaju problemami. Celem nadrzędnym projektu jest promowanie bezpieczeństwa fizycznego, ale przede wszystkim psychicznego poprzez wdrażanie rozmaitych inicjatyw na terenie szkoły, ale również w środowisku lokalnym.

Nasza szkoła przystąpiła do projektu, ponieważ zdrowie i bezpieczeństwo naszych uczniów jest dla nas wartością nadrzędną. Ambasadorem akcji została klasa 7a. Koordynatorkami/przedstawicielkami klasy są uczennice: Natalia Bogusz, Magdalena Kania oraz Oliwia Kura, natomiast oficjalnymi opiekunkami projektu zostały panie Agata Mazanek (pedagog szkolny /doradca zawodowy) oraz Karolina Raczyńska (nauczyciel języka angielskiego/wychowawca klasy 7a).

Naszym celem jest zaangażowanie jak największej liczby uczniów i nauczycieli do wspólnych przedsięwzięć, o których będziemy na bieżąco Was informować poprzez szkolnego fejsbuka i librusa. Czytajcie uważnie ogłoszenia i pamiętajcie: Wszyscy jesteście zaproszeni do udziału w projekcie.

Gala finałowa projektu #Ogarniam życie

#Ogarniam życie to miejski projekt, który został zainaugurowany w listopadzie ubiegłego roku i powstał w odpowiedzi na sygnały związane z pogarszającą się kondycją psychiczną młodych ludzi.

W trakcie trwania pilotażu całego projektu w 40 szkołach podstawowych biorących udział w akcji odbyło się wiele różnych aktywności sportowych. Były też warsztaty, spotkania, konkursy i szkolne akcje. Wszystko po to, by młodzi ludzie wiedzieli, że nie są sami, a ich problemy są ważne zarówno dla rówieśników, jak i dorosłych.

W trakcie gali Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa, wręczył przedstawicielom wszystkich placówek biorących udział w projekcie certyfikaty Szkoła Ambasador Projektu #Ogarniam życie…

Certyfikat

W dniu 26.05.2023 r. reprezentacja Szkoły brała udział w imprezie biegowej w ramach zakończenia projektu miasta Krakowa #Ogarniam życie…

 

Składamy serdeczne gratulacje dla naszych Uczniów, za zajęcie III miejsca w zawodach i otrzymanie nagrody dla Szkoły w kwocie 1500 złotych.

 

Impreza biegowa była zwieńczeniem projektu profilaktycznego miasta Krakowa  #Ogarniam życie… realizowanego w 40-stu szkołach w tym w naszej szkole.


Pasje uczniów klasy 7a, którzy są Ambasadorami projektu.

Prezentacja

Tuż przed świętami udało nam się zorganizować jeszcze kilka wydarzeń w naszej szkole (ZSP nr 11 w Krakowie). Odwiedziliśmy kolejne klasy z naszymi warsztatami, zorganizowaliśmy zabawę, tzw EGG HUNT dla maluchów z klas 1-3. Pochowaliśmy czekoladowe jajka w różnych miejscach w szkole i zaprosiliśmy dzieci do poszukiwań. ZNALEZIONE-ZJEDZONE, taka była zasada w naszej grze.

Po męczącym dniu mieliśmy ochotę sami się rozerwać, więc na lekcji wychowawczej wyszliśmy na boisko szkolne. Pogoda była przyzwoita, więc trochę poczytaliśmy o naszej akcji ( zdjęcia z gazetkami), a potem podzieliliśmy się na dwie drużyny, dziewczyny kontra chłopcy i bawiliśmy się w poszukiwaczy czekoladowych jajek. Niektórzy znaleźli ich więcej niż pozostali i podzielili się z tymi, którzy mieli mniej szczęścia.

Projekt uczy nas współdziałania. Czasem się spieramy, mamy różne wizje, ale szukamy kompromisu, bo łączy nas wspólny cel.  Jesteśmy zespołem. Coraz bardziej.

Warsztaty dla trzecioklasistów w ZSP nr 11

 

                                                          Klasa 7a się rozpędza…

Uczennice klasy 7a, będącej Ambasadorem akcji #Ogarniam Życie, przygotowały warsztaty dla klas trzecich. Prowadzone przez nie zajęcia opierały się na prezentacji wykonanej według własnego pomysłu, oraz specjalnie przygotowanych filmikach.

 

Dziewczęta opowiedziały o celach kampanii, po czym wprowadziły pojęcie OCHRANIACZY, czyli czynników chroniących młode umysły. Zaprosiły swoich młodszych kolegów do dyskusji, nasi trzecioklasiści weszli w świetną interakcję ze starszymi koleżankami, które prowadziły zajęcia w sposób niezwykle profesjonalny, dojrzały, jakby były doświadczonymi pedagogami czy psychologami, a nie uczennicami klasy siódmej.

 

Jednym z punktów wyjścia do dyskusji był filmik opowiadający o dziewczynce uzależnionej od telefonu. Autorki prezentacji nie pozostawiły filmu bez komentarza, dopytywały o wrażenia, o przyczyny takiej sytuacji, o możliwe konsekwencje. Następnie poinformowały trzecioklasistów, że istnieją dwa możliwe zakończenia tej historii i dały możliwość wyboru, który scenariusz dzieci chciałyby obejrzeć najpierw. Dla uczestników warsztatów było to nowe doświadczenie, uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez koleżanki ze starszej klasy.

 

Trzecioklasiści mieli również okazję obejrzeć pierwszy odcinek serialu „Szkolne sprawy”, którego tematem jest problem odrzucenia, nietolerancji. Poszczególne sceny filmu również zostały omówione. Co ważne i cenne, prowadzące warsztaty uczennice, starały się podkreślać sposoby rozwiązania zaprezentowanych w filmie problemów. Do kogo należy się zwrócić o pomoc? Jak należy reagować, gdy widzimy, że komuś dzieje się krzywda? Dlaczego są osoby, które dręczą innych? Co mogło popchnąć bohaterkę serialu, Dianę, do określonych zachowań? Na te pytania odpowiedzi szukali uczestnicy warsztatów pod przewodnictwem swoich niewiele starszych koleżanek.

Co ważne, dziewczynki z klasy 7a przygotowały prezentację, filmiki, warsztaty całkowicie samodzielnie. Począwszy od pomysłu, przez realizację prezentacji multimedialnej i przeprowadzenie warsztatów, to była ich praca, ich wysiłek, ich sukces.

 

W najbliższym czasie, jeśli nie zabraknie im czasu i sił, pojawią się również w wybranych klasach czwartych i piątych. Kto wie, może pojawią się w Twojej klasie….

Reportaż z warsztatów ze specjalistami z Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień

 

4 kwietnia gościliśmy u nas w szkole panią Annę i pana Piotra z Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień. Wzięliśmy udział w trzygodzinnych warsztatach na temat zachowań ryzykownych oraz  czynników chroniących nas przed nimi. Te pojęcia nie są już dla nas nowe, ponieważ od początku naszego udziału w projekcie #Ogarniam Życie dowiadujemy się na ten temat coraz więcej, ale też zaczynamy dzielić się swoją wiedzą z innymi.

Warsztaty rozpoczęły się od kilku zadań, dzięki którym poczuliśmy się nieco swobodniej i byliśmy gotowi przystąpić do pracy. Prowadzący zajęcia zaprosili nas do rozmowy o zachowaniach niebezpiecznych i ich przyczynach. Presja rówieśnicza, problemy w domu, brak akceptacji ze strony rówieśników i szereg innych przyczyn pojawiły się w naszej rozmowie.

Geneza problemu to jedno, ale celem naszej dyskusji było znalezienie rozwiązań danego problemu. Odpowiadaliśmy na pytania: czy ze wszystkim muszę radzić sobie sam/sama? Kogo mogę poprosić o pomoc? Jak reagować, by pomóc koledze/koleżance i nie stracić jego/jej zaufania? Czy to normalne, że tak się czuję? Dlaczego, szukając drogi ucieczki, wikłam się w sytuacje, które są dla mnie złe?

 

Kolejnym etapem naszego spotkania była praca warsztatowa w grupach. Zostaliśmy podzieleni na kilka pięcioosobowych zespołów. Naszym zadaniem było stworzenie fikcyjnej postaci, nadanie jej imienia, obdarzenie pewnymi cechami , zainteresowaniami. Mieliśmy również zastanowić się nad zachowaniami ryzykownymi, które podejmuje ta osoba, jakie są tego przyczyny, jak również, jakie ochraniacze ma do dyspozycji. Po wykonanej pracy, każda grupa prezentowała swojego bohatera. Był wśród nich chłopiec, który był uzależniony od gier komputerowych i odsunął się od normalnego życia ( a może to życie odsunęło się  od niego…), był chłopiec, który był agresywny w stosunku do innych, bo miał trudną sytuację rodzinną i w ten sposób czuł, że nad czymś ma kontrolę, był bohater, który przywdziewał maskę, by nikt nie zobaczył jego słabości.

 

W czasie naszych warsztatów było i refleksyjnie i chwilami wesoło, gdy mogliśmy wykazać się kreatywnością i poczuciem humoru. Jedno wiemy na pewno. Dobrze wykorzystaliśmy ten czas.

Dziękujemy za bardzo interesujące warsztaty i miłe słowa na koniec, które usłyszeliśmy od Państwa prowadzących.

 

Klasa 7a

Wizyta w instytucji

 

31 marca, klasa 7a, będąca Ambasadorem kampanii #Ogarniam Życie, złożyła wizytę w siedzibie Straży Miejskiej przy ulicy Dobrego Pasterza 116a, w Krakowie.

Nie do końca wiedzieliśmy, czego się spodziewać, ale rzeczywistość niewątpliwie przerosła nasze oczekiwania.

Podczas tego niezwykle ciekawego spotkania  dowiedzieliśmy się, na czym polega praca strażników miejskich, jak duża odpowiedzialność na nich spoczywa i jak istotną rolę pełnią w społeczeństwie. Byliśmy świadkami przyjmowania zgłoszenia od osób potrzebujących pomocy, dzięki czemu poczuliśmy się, jakbyśmy byli w centrum wydarzeń. Następnie wzięliśmy udział w wykładzie, pogadance, który uświadomił nam, jak ważne jest przestrzeganie prawa i jakie konsekwencje może ponieść osoba, która łamie przyjęte prawa i zasady. Strażnicy miejscy zaprosili nas do dyskusji, dowiedzieliśmy się między innymi tego, na czym polega różnica między wykroczeniem, a przestępstwem.

Mieliśmy również okazję przymierzyć mundur strażnika miejskiego, co niewątpliwie podziałało na naszą wyobraźnię.

Nie ukrywamy, że największą frajdę sprawiły nam zajęcia z samoobrony, w których wzięliśmy udział. To dlatego zostaliśmy poproszeni o zabranie ze sobą wygodnych, sportowych ubrań.

Na koniec spotkania, zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie, które będzie nam przypominało, jak wspaniale zostaliśmy przyjęci. To było niezwykle pouczające doświadczenie, które na pewno zostanie z nami na długo. Jesteśmy wdzięczni naszym gospodarzom za wiedzę, którą nam przekazali i za energię i serce włożone w przygotowanie naszego spotkania.

Dziękujemy!

Klasa 7a

ZSP nr 11 w Krakowie

„Życie jest moje, jest jedno i chcę mieć na nie wpływ”.
Umiem pomóc sobie i innym – to jeden z czynników chroniących od zachowań ryzykownych.
Działania Szkolnego Klubu Wolontariatu w ZSP nr 11 w Krakowie wspaniale wpisują się w założenia programu miejskiego #OGARNIAM ŻYCIE.

 

Okres nauki w szkole jest najwłaściwszy dla kreowania postaw altruistycznych.
Wykorzystując otwartość i ciekawość świata młodego człowieka poprzez Wolontariat można odcisnąć dobroczynne piętno we wszystkich dziedzinach jego życia.
Wolontariusze są pełni pasji i zaangażowania.
Często kierują się wrażliwością, troską o drugiego człowieka.
Chcą nieść bezinteresowną pomoc, służąc tak potrzebującym jak i samym sobie.
Wolontariat również rozwija wśród młodzieży postawę alternatywną dla konsumpcyjnego stylu życia i uzależnień.
Stwarza okazję do wyszukiwania autorytetów i budowania świata wartości, pomaga w rozwijaniu zainteresowań, w szukaniu pożytecznej formy spędzania czasu wolnego.
Podejmowana przez uczniów – wolontariuszy aktywność, wpływa pozytywnie na rozwój ich osobowości, jest ważna i pożądana ze względu na wymiar edukacyjno- wychowawczy.
Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary: środowisko szkolne i środowisko pozaszkolne.
Uczeń klasy 6A – Jacek Janowski zebrał tylko niektóre aktywności wolontariuszy od września 2022 r. i samodzielnie przygotował wspomnienia w postaci filmiku.

 

Koordynator Szkolnego Klubu Wolontariatu
Małgorzata Fyda, nauczyciel geografii i przyrody

26 stycznia 2023 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” odbyło się spotkanie koordynatorów i opiekunów kampanii „Ogarniam życie, bo…”. Naszą szkołę reprezentowały liderki projektu, przedstawicielki klasy 7a, która jest owego projektu ambasadorem. Oliwia, Magda i Natalia  uczestniczyły w szkoleniu, którego celem było przybliżenie zamysłu projektu i wskazanie sposobów jego realizacji w szkole. Gościem wydarzenia była pani wiceprezydent miasta, pani Anna Korfel-Jasińska.

Podczas wykładów i warsztatów dziewczęta dowiedziały się, w jaki sposób mogą wraz ze swoją klasą wprowadzać w życie pomysły, których klasie 7a na pewno nie brakuje.

Pamiętajcie, by śledzić postępy projektu na szkolnym fejsbuku i czytajcie ogłoszenia na librusie. Liczymy na to, że przyłączycie się do naszych działań.

Skip to content